Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Alapige: 1Kir 12,20-24. “Amikor meghallotta az egész Izráel, hogy visszatért Jeroboám,
érte küldtek, a közösség elé hívták, és egész Izráel királyává tették. Nem
maradt Dávid háza mögött más, csak Júda törzse. Miután Roboám visszaérkezett
Jeruzsálembe, összegyűjtötte Júda egész házát és Benjámin törzsét,
száznyolcvanezer válogatott harcost, hogy megtámadják Izráel házát, és
visszaszerezzék az országot Roboámnak, Salamon fiának. De így szólt az Isten igéje Semajához, az Isten emberéhez: Mondd
meg Roboámnak, Salamon fiának, Júda királyának és Júda meg Benjámin egész
házának, a megmaradt népnek: Így szól az Úr: Ne vonuljatok fel, és ne harcoljatok
testvéreitekkel, Izráel fiaival! Térjen haza mindenki, mert én akartam ezt így! Ők
hallgattak is az Úr szavára, és hazatértek az Úr szava szerint.” Imádkozzunk! Mindenható Istenünk, köszönjük, hogy kegyelmeden reménykedve
megállhatunk előtted ezen a reggelen is. Köszönjük, hogy bizonyosra vehetjük: nem
bűneink szerint cselekszel velünk, és nem fizetsz nekünk a mi álnokságaink szerint. Tudjuk, Urunk, hogy ha úgy bánnál velünk, ahogy megérdemeljük,
csak ítéletet kaphatnánk tőled. Áldunk azért, hogy Jézusra nézel, és Őérte
olyan sok jóban részeltetsz minket. Köszönjük, hogy az Ő kereszthalála lett a mi
életünknek és örök életünknek a forrása. Köszönjük, Jézus Krisztus, hogy gazdag lévén szegénnyé lettél
érettünk, hogy mi a te szegénységed által meggazdagodjunk. Adj nekünk, kérünk,
most is ebből a gazdagságból. Te ismered mindannyiunk sorsát, számon tartod
könnyeinket, látod megoldatlanságainkat. Azzal a bizalommal jövünk most hozzád, hogy
tudsz és akarsz segíteni mindnyájunkon. Adj a szívünkbe új reménységet. Adj kegyelmesen választ a
kérdéseinkre, vagy adj a szívünkbe helyes kérdéseket. Adj mindenek felett igazi
bizalmat benned, hogy téged kérdezzünk. Merjük hinni, hogy válaszolsz, és mi azt meg
is érthetjük, és kész legyen a szívünk arra, hogy feltétel nélkül cselekedjük
akaratodat. Engedd ma újra jobban megértenünk, mi a te jó, kedves és
tökéletes akaratod. Kérünk, ne engedj el minket úgy, mint ahogy idejöttünk.
Formálj, tisztíts, erősíts. Adj útmutatást, add Szentlelkedet. A te Lelked tegye
világítóvá, személyessé, meggyőzővé az igét számunkra, és könnyűvé az
engedelmességet. Engedd, hogy valóban előtted álljunk most, és tőled halljuk meg
azt, amit mondani akarsz nekünk. Ámen. Igehirdetés Említettem múlt vasárnap, hogy ma 10 órakor a
gyerekek is itt lesznek a temp-lomban, ez
lesz a szokásos tanévnyitó is-tentiszteletünk, ami mindig családi isten-tisztelet.
Ilyenkor az az alapigénk, ami a gyerekek menetrendje szerint következik. Ők most a
királyokat tanulják, így igazodjunk bele mi is ebbe. Szeretném Roboám király történetéből azt az egyszerű üzenetet
kiemelni, ami remélem, hogy majd a kicsiknek, és a szüleiknek is Isten üzenete lesz.
Kérdés formában így fogalmazhatjuk
ezt meg:
kire hallgatunk? Egyáltalán nem mindegy, hogy adott esetben kinek a tanácsára hallgat
valaki. Egyáltalán kér-e tanácsot, vagy azt képzeli magáról: mindent tud, és
segítség nélkül is tud helyesen dönteni. S ha kér, kitől? Vajon milyen szempontok
alapján fogadja meg a tanácsot, mert néha kéretlenül is kapunk jobbról-balról
tanácsokat, de vajon mi dönti azt el, hogy a végén mit fogunk követni? Egészen egyszerű dolgoknál is hasznos lehet, ha valaki jó tanácsot
ad. A múltkor valaki elhatározta: kénytelenek most már egy új porszívót venni. Az
sem kis beruházás egy átlag családban. Kért többektől tanácsot, mindenki mást
mondott. A kislányának az
volt a
fő szem-pontja, hogy
anyu, csak
sárga legyen. Az-tán az eladó azt ajánlotta, ami éppen
rak-táron volt ott – ez világos. De volt egy ismerőse, aki értett a dolgokhoz,
szintén olyan üzletben dolgozott, ahol efféléket árulnak,
az azt
mondta: várj még két-há-rom hétig, akkor fogunk kapni
egy olyan típust, ami a szempontjaidnak megfelel. Jól szív, nem nehéz stb. és nem
kerül túl sokba. Ezt meg is várta, és azóta is boldog, hogy azt vette meg. Hétköznapi, egyszerű dolog, de
az ember bosszankodhat hosszú időn át, ha rossz
tanácsot kapott és arra hallgatott, vagy örömmel veszi a kezébe azt az akár-mit, ha az jól működik és jó
tanácsot ad-tak neki. Hát még, ha valami jelentősebb dolgot kell vásárolni. Vagy, ha
még jelentősebb ügyről van szó, például házasodni készül valaki. Ott is adják
ám a tanácsokat, és vigyázni kell arra, nehogy csak az legyen a szempont, hogy
“sárga legyen.” Volt egy olyan évfolyamtársam, aki azt mondta: neki mindegy, csak hosszú, szőke haja legyen. És hogy mi van a haj
alatt a fejben? Meg a szívben? Az mellékes. Szóval döntő lehet az adott esetben, hogy kinek a tanácsát fogadja
meg az ember. Roboám király életében erre látunk különféle példákat. Izráel
első három királya: Saul, Dávid, Salamon volt, ők az egész nép fölött uralkodtak.
Salamon halála után kezdődtek a problémák. Ő időszámításunk szerint 926-ban halt
meg, s mindenkinek a számára természetesnek tűnt, hogy a fia, Roboám fog uralkodni
helyette. Kiderült azonban, hogy ez nem mindenkinek természetes. Volt egy idegen
trónkövetelő, akinek a neve csak egy szótaggal volt hosszabb Roboáménál, úgy
hívták: Jeroboám. Ő is pályázott a trónra. Mindenesetre egyelő-re úgy tűnt, hogy
Salamon fia, Roboám minden probléma nélkül kezébe ragadhatja az uralmat. Egy küldöttség érkezett hozzá, és ezek az emberek elmondták,
hogy Salamon, a te apád, magas adókat vetett ki ránk. Mi ezt megfizettük, ha nyögve
is, mert láttuk, hogy jó célokra használja. Épül általa az ország. Viszont sok
volt az a kényszermunka, amit végeznünk kel-lett, és néha a magunk munkája maradt el.
Könnyíts rajtunk egy kicsit, ne kelljen ennyi adót fizetni, és ne kelljen
kény-szermunkát végeznünk. Roboámot meglepte
a kérés, és egyál-talán nem tudott mit válaszolni
rá. Fogalma sem volt, hogy most mi lenne a helyes. Jellemző már ez – és erre majd
még visszatérünk –, hogy az apjának, Sa-lamonnak, ugyanilyen fiatalon, vagy még
fiatalabban, mikor a trónra került, az e-gyetlen kérése az volt Istenhez: adj a te
szolgádnak bölcs szívet, hogy mindig el tudjam dönteni, mi a jó és mi a rossz, mert enélkül kicsoda tudja
kormányozni a te népedet? Roboám nem kért bölcsességet Istentől, és mindjárt az
első kérdés túl nehéznek tűnt, és ott állt tanácstalanul. Gondolta megbeszéli azokkal az idősebb tapasztalt emberekkel, akikkel
az apja, Salamon is megtanácskozta mindig a problémákat. Elmondta nekik a nép
ké-rését, és azok egyöntetűen azt tanácsolták, hogy engedj most a népnek. Legyél
te az első számú szolgája a közösségnek. Ez nem azt jelenti: mindenben kiszolgálod
őket, de ha jogos a kérésük, engedj nekik. Ebből most nem szabad presztízs-kérdést csinálni. Meglátod, később meg-hálálja
magát, ha most te fogsz engedni ezen a téren. Találkozott azonban
Roboám egy
gye-rekkori játszótársával, akinek szintén el-mondta,
miről van szó, és mi volt az öre-gek tanácsa. Az meg felháborodott fiatalos hévvel:
szó sem lehet róla! Ne engedj nekik! Aztán megtanácskozták a kortársakkal, akikkel
együtt nőttek fel, és azok egyöntetűen azt mondták: most kell bekeményíteni.
Mindjárt az elején mutasd meg, hogy te vagy a király. Még nagyobb adókat vessél ki,
és üzend meg a népnek, hogy a te kisujjad vastagabb az apád derekánál – ami azt
jelenti: te már most erősebb
vagy, mint
Salamon az ural-kodásának a végén. Végül is Roboám őrájuk hallgatott. Amikor három nap
után –
három napi
gondolkozási időt kért – visszajött a delegáció, Roboám ezzel a büszkeséggel
és hetykeséggel üzent a népnek: semmi könnyítésre ne számítsanak, sőt még
ma-gasabbak lesznek az adók, mert ő már most erősebb, mint az apja az uralkodása
végén. Ezen nagyon elcsodálkoztak az emberek. Ki lesz az ő királyuk?
Miféle em-ber ez, aki már most így beszél? Salamon kemény, de nem ilyen hangon
beszélt a néppel. Főleg nem ilyen érvei vol-tak. Roboámnak ez a döntése tápot
adott Jeroboám követelésének. S elmentek az emberek Jeroboámhoz. Nem lennél te a
királyunk? Erre várt! Addig Egyiptomban volt, mert félt Salamontól, de most hazajött
és kikiáltotta magát királynak. Voltak azonban olyanok, akik Salamonra való
tekintettel hűségesek maradtak a fiához, és ez lett aztán évszázadokra a nép
tragédiája. Kettészakadt a nép, és kettészakadt az ország. Az északon lakó tíz
törzs Jeroboámot választotta királyának; a saját törzse, Júda, hűséges maradt
Roboámhoz, ha egy kicsit morgolódva is, meg a két ország között volt a kicsi
Benjámin, az is inkább Júdához maradt hű, és így a tíz északi törzs megalkotta a
később Izráelnek nevezett országot, a két déli törzs pedig Júda országát. Roboám azonban ebbe nem akart be-lenyugodni. Váltig azon
gondolkodott: hogyan lehetne visszaszereznie az elveszített tíz törzset és az
országot. Akkor tanácsot adott neki a saját szíve. Mert a saját szívünk is lehet
tanácsadó. Elhatározta, hogy ha szép szóval nem ment, menni fog erőszakkal. Ha a
diplomácia nem segített, szólaljanak meg a fegyverek. Azt olvastuk: hatalmas sereget
gyűj-tött, szinte minden épkézláb férfinak be kellett vonulnia, másképp
elképzelhetetlen, hogy száznyolcvanezer fős sereget kiállított volna ez a két
törzs. Megállt a munka. Voltak falvak, ahol csak nők és gyerekek maradtak otthon, mert
Robo-ám mindenáron ki akarta terjeszteni u-ralmát a szomszédos tíz törzsre is. Ez volt a saját szívének a tanácsa. Si-került némi harci kedvet
öntenie a népbe, s már kitűzték a támadás napját. Ak-kor jelenik meg a színen ez
a Semája ne-vű próféta. És ahogy a próféták szokták, mindenféle bevezetés,
kertelés és körülírás nélkül mondja a lényeget, az üzenetet, amit Isten
rábízott: Ne támadj a testvéreid ellen, mert az Úrtól lett ez a dolog, ítélet ez,
menjetek vissza mindnyájan a magatok házába! Roboám majd’ felrobbant mérgében.
Miért beszél bele Isten az ő dolgába? És miért ilyen későn? Mit szólnak most az
emberek, ha ezt az egész akciót le kell állítani? Milyen uralkodó az, aki nagy
dobveréssel sereget gyűjt, s mielőtt elindulnának a harcba, hazaküldi őket.
Egy-általán miféle gondolkozás ez, ahogyan Isten gondolkozik? És most Isten a
király, vagy ő? Ki határozza itt el a dolgokat? Aztán lassan megcsendesedett, mert ez a kifejezés nagyon a szívébe
hatol: a ti testvéreitek ellen. Hát tényleg, hogy is lesz ez akkor? Neki is lehettek
rokonai északon. Testvér a testvérre fog lőni? Csak azért, hogy ő a hatalmát
kiterjeszthesse, miután ő rontott el mindent, mert rossz tanácsra hallgatott. Nem, ezt
mégsem lehet! S így kerülhetett bele a Bibliába ennek a szomorú történetnek a
végén még-is ez a szép mondat: “Hallgattak az Úr szavára, és hazatértek az Úr
szava szerint.” Nagy dolog, mert egy ilyen Robo-ámféle emberre nem jellemző az, hogy
hallgat az Úr szavára. Lehet, hogy itt
vol-tak már többen, akik azt mondták: vigyázz, Roboám, Semájának igaza van.
Pontosabban: Istennek mindig igaza van, aki Semáját küldte. Te ne háborogj itt, hogy miért ilyen későn jön, – idejében
jött. Még
nem kezdtük
el a testvérháborút. Le-het, hogy Isten kivárt: vajon
eszedre térsz-e?
Rájössz-e magadtól arra, hogy mégsem kellene testvérgyilkosságba kevered-ni. Lehet,
hogy eszébe jutott Roboám-nak a régi prófécia. Semája szavait hallgatva eszébe
jutott, hogy egy másik prófétán keresztül már régebben megmondta Isten, hogy
ítéletképpen kettészakad majd az ország. Ebben Roboám is hibás volt, s az ő
hibájáért nem lehet Istent fe-lelőssé tenni. De úgy látszik, valami ma-gasabb terv
is megvalósul itt. Egyszóval: valóban jobb, ha ki-ki hazamegy. “Hallgattak az Úr szavára, és hazatértek az Úr szava szerint.”
Ezt a döntését soha nem bánta meg Roboám. Mert aki Isten szavára hallgat, az azt
soha nem bánja meg. Mert Isten az, aki min-dig jó tanácsot ad nekünk. Isten az, aki
mindenkinél jobban szeret minket. Aki érdek nélkül tanácsol, mindig a mi érdekünket
szem előtt tartva. Ő úgy ad tanácsot, hogy közben Ő irányítja az eseményeket.
Pontosan tudja, hogy mi fog bekövetkezni, és miért. Így készíti fel az eseményekre
azokat, akik hallgatnak rá. Csodálatos tapasztalataik vannak Istenre figyelő hívő embereknek
ezen a téren. Hogyan készíti fel előre lelkileg az övéit egy-egy próbatételre,
vagy egy-egy kiemelkedő sikerre, mert ott is a fejébe szállhat a dicsőség az
embernek, és sok élet azon megy tönkre, hogy most hirtelen nagy anyagiakhoz jutnak,
vagy meredeken emelkedni kezd a karrier és nem bírják ki. Nincsenek
erkölcsileg felkészül-ve, hitbelileg meg sehol sincsenek a leg-többen, s nem bírja ki a
sikeres életet. Nem ostobaság, amit Pál apostol a nyomorúságból ír a Filippi
gyülekezetnek, hogy tudok bővölködni is és tudok szűkölködni is. Isten az övéit
megtanítja mindkettőre, és az életükben bekövetkező konkrét helyzetekre is
felkészít. Azok-hoz a feladatokhoz, amiket ő bíz rájuk, ad nekik már előre erőt.
Azok között a nehéz döntések között, amik között tanácstalanok, adja nekik az Ő
bölcsességét. Küld megfelelő segítőket, és kiderül az, amit Ady Endre így írt:
“Ha néha-néha győzök, Ő járt, az Isten járt előttem. Kivonta kardját,
megelőzött.” Isten előttük jár azoknak, akik készek Őt követni. Roboám ezt nem tudta. Itt, ebben a helyzetben hallgatott az Úr
szavára, és ez is Isten külön kegyelme volt, hogy még egy ilyen kezdő, bölcsesség
nélküli, rossz tanácsadókkal körülvett ember is képes kritikus helyzetben hallgatni
az Úr szavára. Isten annyira szerette az Ő népét elesett állapotában is, hogy
meg-őrizte attól, hogy Roboám ismét rossz döntést hozzon, mert még emögött is az
Isten kegyelme van, ha képesek vagyunk Őreá hallgatni. Mennyivel más az, ha valaki tudatosan, nemcsak hallgat az Úr
szavára, miu-tán már elrontott sok mindent, hanem előre kérdezi az Urat. Uram, mit
akarsz, hogy cselekedjem? Milyen nagy dolog, ha valakiben Salamon alázata van, aki az
előbb idézett mondatot azzal kezdi: Uram, kicsiny vagyok én, nem tudok ki-menni és
bejönni. Kicsiny vagyok, mint a kisgyerek, aki még a kilincset sem éri el. Ott állok a
becsukott ajtó előtt, csak ki kellene nyitni a kilincset, de nem é-rem el. Nem érem
fel ésszel sokszor, hogy itt most hogyan kellene dönteni, és nagy a felelősségem,
Uram. Egy egész népet bíztál rám, még ha csak a saját sor-somat rontom el, az is
baj. Ha a családomét, még nagyobb. De egy egész nép jövőjét elrontani... Kicsiny
vagyok én, adj a te szolgádnak bölcsességet. Egyszer, amikor erről beszéltünk,
em-lítettem, hogy itt nagyon érdekes kifejezés van a Biblia eredeti nyelvén. Azt
je-lenti: Adj a te szolgádnak halló szívet! Olyan belső érzéket, amivel
hallom, hogy mit mondasz. Amivel értelek téged, és így leszek értelmes ember.
Aki érti, hogy mit mondasz, és azt cselekszi is. Az Újszövetség nyelvén a
hallani és engedelmeskedni ugyanaz a szó, csak az engedelmeskedninél egy igekötő van
e-lőtte. Hallani azt jelenti: akuein, engedelmeskedni azt jelenti: hüpakuein. És a hüp
azt jelenti: magamat alárendelem. Aki Istennek engedelmes, az hallja, hogy Ő mit mond,
és utána alárendeli magát annak, amit mondott. Vagyis hiába határozta
el, mint
Roboám: megyünk, és szét-csapunk köztük, visszaszerezzük,
és meg-mutatom... Ne mutasson meg semmit. Megmutatta eddig, hogyan tudja elrontani a
dolgokat. Most már azt kellene megmutatni: mit jelent az Úr szavára hallgatni, és
magát annak alárendelni. Itt mindig meg kell alázkodnia az embernek, mert ötleteink
vannak nekünk általában, meg elképzeléseink is, meg a nagy akarás is mozog bennünk,
különösen, ha oda kell csapni, vagy vissza kell csapni. Isten gyermeke nem csapkod,
Isten gyer-meke engedelmeskedik. Alárendeli Isten gondolatainak a maga gondolatait. Pontosan erről beszélt Jézus Péterrel, és bocsánat, ha most egy
másik bibliai történetre kapcsolok át, de csak azért, hogy ezt jobban megértsük.
Amikor Cézárea Filippinél Jézus először a-vatta be tanítványait a nagy titokba,
hogy mi is az Ő küldetése. Elmondta, hogy az Emberfia azért jött, hogy szenvedjen,
megkínozzák, megölik,
de a
harmadik na-pon feltámad. Péter felcsattan: Nem eshet meg
ez vele, Uram! És akkor Jézus mit mond neki? “Távozz tőlem sátán, mert nem
gondolsz az Isten dolgaira, ha-nem az emberi dolgokra.” – így fordítja Károli. És
próbálja ezt a nehezen fordítható mondatot az új fordítás így visszaadni: nem
Isten szerint gondolkozol, hanem emberek szerint. Vagyis Péternek a nagy jó szíve dik-tálta azt, hogy Uram, már csak nem
halsz meg ilyen fiatalon? Mi úgy szeretünk téged. Ki fog akkor tovább tanítani, és
ki fog csodákat tenni? Dehogy engedjük, hogy megöljenek téged! Majd ő... S a
gecsemánéi jelenet is mutatja: ott a kard az oldalán, és odacsap a templomi
rendőrség sorai közé. Aztán valakit majd csak eltalál. El is talált, s mit vitt ez
e-lőbbre? Itt nem vagdalkozni kell, nem csapkodni kell, engedelmeskedni kellene. Péter itt még emberek szerint gondolkozik. Mély elismeréssel
adózhatunk Péternek, hogy így szerette Mesterét, így félti a szenvedésektől és a
haláltól. Na, de ember, hát ezért jött Jézus, hogy meghaljon a kereszten. Csak így
lehet megoldani, amit mi elrontottunk! Ez az egyetlen lehetőség arra, hogy a bűnös
ember visszataláljon Istenhez, értelmes életet éljen, és örök élete legyen, és
bocsánatot kapjon. Nincs más megoldás. Persze, hogy fáj ez érzelmileg, de itt most az
érzések felett is uralkodik a hit, az engedelmesség. Ez az Isten akarata. Én meg azt
szeretném, hogy megmentsem a Mesteremet. Akkor tedd félre azt, amit szeretnél, és
akard azt, amit az Isten akar. Ez az engedelmesség. Kérdezem Őt: mit akarsz? Tudomásul
veszem, esetleg megharcolom, ha az ütközik az én akaratommal, és a végén áment
mondok rá. Mindazáltal ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te! Ez volt
Jézus imádságának a befejező mondata. És ez volt Jézus egész alapállása,
szemlélete. Mindegy, hogy mit akarok. Akarjak, persze. Isten adott nekem akaratot. Az
arra való, hogy mindig újra alárendeljem az Ő akaratának, és akkor fogok helyes
döntéseket hozni. Egyébként ragaszkodhatom a magaméhoz, elmondhatom újra és újra,
megpróbálhatom bebizonyítani, hogy mégiscsak jót akartam, s a végén mégis mindig
rossz jön ki belőle. És ha ütközöm örökké Isten akaratával, egyszer
összetörök az ütközések során, és soha nem tapasztalom meg azt, milyen jó dolog
azt mondani és úgy élni: mindazáltal ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te. Ezzel kezdődik, testvérek, hogy egy ember értse és szeresse
Istentől rendelt útját, hogy kérdezi. Hogy van benne annyi alázat: nem tudom. Ahogy
Salamon és Roboám nem tudott uralkodni, mi ugyanúgy nem értünk sok mindenhez.Van-e
ennyi alázat bennünk, hogy kérdezzük Őt? Aki kérdezi, abban már bizalom és hit is
van, hogy Isten felelni fog, és jót fog tanácsolni. És valahogy meg fogom érteni. Én
itt akadok el a legtöbbször. Nem tudom elképzelni, hogyan fogom megérteni. Az összes
többit hiszem, de itt a hitem gyönge pontja: újra és újra ebben kételkedem, hogyan
fogom megérteni. Bízzam Őreá! Ha még egy Roboám is a maga süket lelki füleivel
megérthette, meghallhatta az Úr sza-vát, akkor az én süketségemet is elveszi Isten. És az a Jézus, aki azt mondta a süket-némának, hogy nyílj meg és
szólalj meg, és ő hallott és beszélni kezdett, az lelkileg is meg tud minket
gyógyítani. Ezt sokszor tapasztaltam, és sokan tapasztaltuk már. Higgyük azt, hogy Ő
újra és új-ra lehetővé teszi, hogy megértsük. Csak aztán kész legyek csinálni
azt, amit meg-értettem! Mert ez sokszor a legnagyobb akadálya annak, hogy megértsük. Aki
nem kész az engedelmességre, az lehúzta a redőnyt,
és az elválasztja őt Istentől. Aki-nek a szíve kész
arra, hogy Uram, bár-mit mondasz, csinálom, az sokkal könnyebben megérti, és nem
érti félre Isten tanácsát. Akár egy Semáján keresztül ér-kezik az, akár a
Bibliáját olvasva lesz vi-lágos, akár egy igehirdetés után világosodik meg valami.
Most már értem: ezt kell csinálni, ezt meg nem szabad csinálni. Azért mert ez nem
esik egybe Isten akaratával, ez pedig az Ő akarata. Az újjászületett embernek adatik meg az, hogy tudja venni, fogni
Isten adását. Pál apostol részletesen ír erről a Korinthusi levélben: az Isten
bennünk lakó Szentlelke az, aki érti Istent. Enélkül bo-londságok Isten gondolatai
az embernek. Enélkül sokszor
nem is
kérdezi, vagy ami-kor végképp
elakad, hirtelen szeretne megrendelni valami
tanácsot, aztán csodálkozik, hogy nem érti. Hát antenna is kell ahhoz! Ez a bennünk
lakozó Szentlélek. (1Kor 2.) Azzal kezdődik,
hogy valaki
eljut oda:
Uram, nélküled semmire nem vagyok ké-pes. Jöjj és lakozz bennem, és szülj újjá
engem. S elkezdi érteni Isten akaratát, s ha megmarad ebben az alázatban: Uram, én
mindig rászorulok a te tanácsodra, adj nekem tanácsot! – és kész engedelmeskedni
annak, egyre többet fog érteni. Egyszerre megnyílik a Szentírás, és azon túl, hogy
tartalmilag megismerjük, és Istent megismerjük egyre jobban, azon túl időnként
egészen személyes és időszerű üzeneteket is megértünk belőle. Egyszerre sokkal
többet viszünk haza magunkkal egy igehirdetésből. Nem akadunk el formai
jelentéktelenségeknél, hanem az Isten hozzánk szóló üzenete érkezik meg a
szívünkig, és úgy megyünk haza, hogy tudom mit csinálok másként. Vagy most már
tudom, hogy ebben a helyzetben mit teszek. Isten olyan kegyelmes, hogy még a Roboámokhoz is küld prófétát.
Még az engedetlent is újra és újra megajándékozza az Ő tanácsával. Csak
hallgatunk-e az Ő tanácsára? Olyan nagy ígéret ez a 32. zsoltárban, és ezzel hadd fejezzem be,
ahol ma-ga a mindenható Isten mondja:
“Bölcs-csé teszlek és megtanítalak, melyik úton járj; szemeimmel tanácsollak
téged. (8.v.)
De ahhoz, hogy a szemével tanácsolhasson, az én szememnek szüntelenül Őreá kell
néznie. Nyilván értjük, hogy ez mit jelent a szó lelki értelmében. Szakadatlanul
ennek a vágynak kell frissnek maradnia a hívő szívében: Uram, tanácsolj engem, és
ha megértem, bizonyos, hogy engedelmeskedem neked. És minél több-ször
engedelmeskedik, annál könnyebben meg fogja érteni. Kinek a tanácsára hallgatsz? Ez volt a kérdésünk. Isten segítsen
minket, hogy mostantól kezdve kérdezzük Őt szüntelenül. Vegyük elő a Szentírást
naponta, figyeljünk az igehirdetésben az Ő tanácsára, és legyünk készek
engedelmesked-ni neki. Imádkozzunk! Köszönjük, Istenünk, ezt a csodát, hogy szóba állsz velünk,
nyomorult, engedetlen, ellened oly sokszor lázadó emberekkel. Köszönjük, hogy még a
Robo-ámokhoz is van szavad. Köszönjük, hogy oly sok rossz döntésünk után is kész
vagy tanácsolni minket. Köszönjük, hogy te magad ígérted ezt: bölcsekké teszel.
Adsz nekünk halló szívet, és megtanítasz, hogy melyik úton járjunk. Olyan sok zsákutcába futottunk már bele. Olyan sok hiábavaló
kerülőt kellett tennünk. Sokszor talán el is tévedtünk az útvesztőben. Rossz
tanácsra hallgattunk elágazásoknál. Köszönjük, Jézus Krisztus, hogy te magad vagy
az út. Taníts meg minket arra, hogy tényleg kövessünk téged. Hogy egyszerű,
hétköznapi döntéseinkben, és az egész sorsunkat, és szeretteinkét meghatározó
jelentős döntésekben is, tudjunk engedelmeskedni neked. Nyisd meg nekünk az ige ajtaját. Add nekünk Szentlelkedet. Tudjuk,
hogy Lelked érti igazán gondolataidat. Taníts minket a Lélek által gyönyörködni
gondolataidban. Taníts meg Isten szerint gondolkozni, és emelj ki minket a mi nagyon is
lapos, keskeny vágányú, szegényes emberi gondolkozásunkból. Segíts látni a
láthatatlanokat. Taníts meg feltétel nélkül bízni benned, aki soha senkit nem
csaptál még be, és akire mi is számíthatunk minden dolgunkban. Így hozzuk eléd nyomorúságainkat. Könyörgünk most hozzád
különösen is egy gyászoló családdal együtt. Adj nekik nagy veszteségükben igazi
vigasztalást. Adj nekik bátorságot ahhoz, hogy a saját szívük keserűsége és
sokféle emberi közhely mellett és azon túl, a te kijelentett igédet vegyék komolyan.
Legyen a te igéd és ígéreteid igazi vigasztalás, reménység, békesség forrásává
az életükben. Köszönjük, hogy rád bízhatjuk a jövő hetünket. Köszönjük,
hogy hű maradsz. Taníts minket is hűségesen ragaszkodni hozzád, és követni azt,
amit mondsz.
Ámen.
Cseri Kálmán
http://www.refpasaret.hu/pasaret1997/19970907.htm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
AZ ÚR TRÓNJA
ÃTÃLKEZÃS
HÅ° AZ, AKI ELHÃV
BÅSÃGES KEGYELEM