Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Lekció: Mt 2,1-1
Alapige: És 9,5-7
“Mert egy gyermek születik nekünk, fiú adatik nekünk. Az
uralom az ő vállán lesz, és így fogják nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya, Békesség Feje-delme! Uralma növekedésének és a békének nem
lesz vége a Dávid trónján és országában, mert megerősíti és megszilárdítja
törvénnyel és igazsággal mostantól fogva mindörökké. A Seregek Urának féltő
szeretete viszi véghez ezt!" Imádkozzunk! Kegyelmes Istenünk, hálásan köszönjük, hogy megérhettük ennek
az esztendőnek karácsonyát is. Köszönjük a tegnap este minden ajándékát.
Köszönjük, ha örömet szerezhettünk másoknak, és voltak, akik igyekeztek örömet
szerezni nekünk. Köszönjük, hogy ha nem kaptunk, vagy nem adtunk is ajándékot,
kaptuk mindnyájan tőled a te kimondhatatlan ajándékodat, Jézust. Köszönjük, hogy
benne te magad nyúl-tál le a magasból, hogy felvegyél minket. Megvalljuk, Urunk, bűnbánattal, hogy miközben mi itt vagyunk egy
csendes, fűtött templomban, vannak, akik ma is éheznek, fáznak, félnek,
gyűlölködnek, ölnek és öletnek, és mi tehetetlenül nézzük, hogyan hatalmasodik
el a gonoszság ezen a földön. Megvalljuk, hogy mi is részesei vagyunk minden bűnnek.
Bennünk is ott van mindaz a hamisság és gonosz indulat, amit másokban elítélünk és
sokszor magunkban nem veszünk észre. Bocsásd meg, ha a tegnap esténkbe is, meg az egész karácsonyi
ünneplésünkbe sok képmutatás, alakoskodás, számítás keveredik. A legszentebb és
a legtisztább gesztusainkat is átjárja a bűn. Isten, légy irgalmas nekünk,
bűnösöknek! Ajándékozz meg minket most azzal, hogy jobban megismerjük csalárd
szívünket, és sokkal jobban bízzunk benned, aki bővölködsz a kegyelemben és gazdag
vagy a megbocsátásban, és aki ennek adtad bizonyságát karácsonykor is. Tedd valóban
örömhírré számunkra a karácsonyi evangéliumot. Kérjük ezt különösen azoknak,
akiknek sok bánat, veszteség vagy éppen gyász felhőzi be az ünnepüket. Könyörgünk azokért, akik az elmúlt napokban álltak meg ravatal
mellett. Legyen szá-mukra éppen karácsony csodája, a te hozzánk való lehajlásod
igazi vigasztalás, és adjon nekik élő reménységet. Kérünk, beszélj velünk most külön-külön, egészen személyesen
a te igéden keresztül. Legyen a te Szentlelked jelenlétének a csodája, hogy Ő
alkalmazza ránk azt, ami elhangzik, és abból, ha csak egy szó vagy mondat is,
teremtő, az életünket újjáformáló igévé hadd váljék. Ezért a csodáért könyörgünk most, és azért, hogy tőled hadd
kapjunk az egész életün-ket meghatározó karácsonyi ajándékot. Légy közöttünk,
hatalmas Urunk, Jézus Krisztus, és végezd a te szabadításodat igéd és Lelked
által. Ámen. Igehirdetés Szeretnék először valami olyat mondani, ami ünneprontásnak tünik,
hogy aztán annál méltóbban tudjuk ünnepelni karácsony Királyát, a mi hatalmas
Üdvözítőnket, aki az Úr Krisztus. Valaki azt írja, hogy a keresztyéneknek is van egy aranyborjújuk.
Egy bálvány, akit az élő Isten helyett imádnak. Ez pedig a betlehemi kisded, a
Jézuska — így becézve — vagy Kisjézus. Őt belefektetik a bölcsőbe, szépen
feldíszítik, és örök gyermekségre ítélik. Így tudniillik sokkal kényelmesebb
nekik. Mert így olyan kis aranyos marad. Olyan picike, aki beszélni sem tud, ezért nem
szól bele az életükbe. Olyan kis tehetetlen, tedd ide-tedd oda, akivel azt csinálnak,
amit akarnak, és nem Ő rendelkezik velük. Ki van szolgáltatva tisztelőinek, akik
maguk szabják meg a tisztelet határát. É-vente egyszer összejönnek a bölcsője
körül, egy kicsit elérzékenyednek, egy nagyot esznek, gyönyörködnek göndör
fürtjeiben, aztán mennek vissza a dolgukra. Maradnak pontosan olyanok, mint azelőtt
voltak: hajszolják magukat és ölik egymást. Egy év múlva, a kisded
születésnapján, kis csomagokkal a kezükben megint körülállják a bölcsőjét,
eléneklik minden évben ugyanazt a dalt, aztán megint magára hagyják egy évre a
Jézuskát is, meg egymást is. Vajon nincs közel a valósághoz ez a kissé irónikus leírás? Nincs
benne sok olyan részlet, ami sajnos jellemző a mi karácsonyi ünneplésünkre? Tegnap,
amikor a rádió-ban hallgattam, hogy milyen átéléssel énekelte az előadó: Szent
Fiú, aludjál, — meg is ismétli a dal: Szent Fiú, aludjál, — az jutott eszembe:
nem ez a mi szívünk vágya? Úgy elaltatni a kisdedet, hogy jövő karácso-nyig
lehetőleg fel se ébredjen, és ne zavarja az életünket. Hiszen már az első
karácsonykor sem volt számára hely, csak egy büdös birkaistállóban. Ott kellett
világra hoznia Máriának első gyermekét. És ma is ki lehet akasztani a táblát
mindannyiónk életére: telt ház, nincs hely! Nem fér bele Jézus. Ezért csinálunk
magunknak Jézuskát. Márpedig a Szentírás egészen másként mutatja be nekünk a mi
dicsőséges Urunkat, aki az első karácsonykor úgy jelent meg ezen a földön, hogy
örök isteni lénye mellé magára vette emberi természetünket is, hogy segíthessen
rajtunk. Mert Ő annyira mindenható, hogy egyszerre tud lenni örökkévaló, és az
időben is létező. És úgy jelent meg mint kisgyermek is a földön, mint aki mennynek
és földnek ura és hatalmas királya. És azok a karácsonyi énekek, amik valóban
evangéliumi ihletésűek, mind így beszélnek róla: Ez az Úr Jézus, igaz Messiásunk.
Általa vagyon bűnünkből váltságunk — mondja az egyik jól ismert énekünk. És
még ha kisdedként emlegetik is Őt, akkor is így: nagy hatalmas lőn e kisded gyermek,
megtöretének sok ellenségek. És folytatódik az ebből következő biz-tatással: új
esztendőben mi vigadjunk, született Jézust mi imádjuk. Nem tedd ide-tedd oda kisbaba,
nem elaltatni akarjuk, hanem az Ő páratlan győzelméért dicsőítjük, és mint Isten
előtt borulunk le, és úgy magasztaljuk Őt. Jó lenne, ha ma úgy figyelnénk az igére, hogy észrevennénk: a
karácsonyi kisded közben megnőtt, felnövekedett. És mint kis-ded is, ennek a
világnak a királya volt, aki öröktől fogva mindörökké Isten, és ezt tud-ták
róla már akkor is az angyalok, a démonok, a természet erői, és itt-ott némely
hívők is, csak az emberek többsége nem tud-ta ezt, és nem akarja tudomásul venni ma
sem. Ezért vagyunk ilyen nagy lelki sö-tétségben és ilyen erkölcsi
tehetetlenségben. Gondolkozzunk el ma azon, hogy Jézus Úr-voltának milyen szembetűnő
bizonyságait említi a Szentírás, amiknek jó része ép-pen karácsonykor lett
nyilvánvalóvá. Mindenekelőtt így hangzott róla testté létele előtt már 700
évvel a prófécia, ahogy itt ol-vastuk. Itt is egy gyermekről van szó. “Egy gyermek
születik nékünk, akit így fognak nevezni: Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme!” Hány gyermeket neveztek így a
világtörténelem során, s hányat lehet méltóképpen, a valóságnak megfelelően
így nevezni? Csak ezt az egyet, aki nem kis csecsemő, akinek az agyagfiguráját ki
lehet tenni ma is temp-lomok bejáratához, és megcirógatni, hanem akinek adatott minden
hatalom mennyen és földön, és tőle függ mindannyiunk élete vagy halála, és örök
élete is. Aztán az angyalok úgy jelentették be Őt földre érkezésének
éjszakáján, hogy “szü-letett néktek az
Üdvözítő, ki az Úr Krisztus, a Dávid városában.” Ennek a tudatában bo-rultak le
előtte a Babilonból Betlehembe érkezett tudós államférfiak és imádták Őt
Istenként — ez a kifejezés van ott a Máté evangéliumában, amit most olvastunk.
Ezért volt kénytelen engedni Jézusnak minden: — később, amikor munkáját
megkezdte, — a természet hatalmas erői, a démonok, a ha-lál ereje. Egyetlen szavára
visszakozott min-den, és az történt, amit Ő akart, amit Ő ki-mondott egyetlen
csöndes szóval, mert Ő is-teni teljhatalommal végezte itt a munkáját, és így akar
uralkodni az életünkben is. Jézus Krisztus nem azt várja, hogy mint örök kisdednek tegyünk
szívességet azzal, hogy évente megünnepeljük a születésnapját, hanem azt, hogy
mint mindenható Istennek tegyünk tisztességet úgy, mint a böl-csek, azzal, hogy
szívből imádjuk Őt, hogy őszintén megalázzuk magunkat előtte, és világosan
látjuk, hogy ki előtt kell megalázkodnunk, és azzal, hogy naponta, egész életünkön
át folyamatosan, konkrét módon engedelmeskedünk neki. Karácsonyt az ünnepli méltóképpen, aki tudja, hogy kit ünnepel.
És aki tudja, hogy kit ünnepel, az így tiszteli Őt az esztendő minden napján. És ez
a tisztelet nem üres szólam, hanem gondolkozásmód, életstílus, ami áthatja és
meghatározza az ember e-gész életét. Aki tudja, hogy kit ünnepel karácsonykor, az a
hétköznapjainak legnagyobb sötétjében is tud örülni neki. Annak a legfeszültebb
helyzetben is megmarad a szívében az Ő békessége. Az veszélyek között is elrejtve
érzi magát ennek a hatalmas Úrnak a szeretetében, mert az nem marad olyan, amilyen
volt. Aki tudja, hogy kivel találkozhat karácsonykor, annak az élete megváltozik
Jézus közelében. Az másként megy el tőle, mint ahogy megérkezett. Az a világ
világosságával találkozott, és ő maga is világítani kezd, és áldássá lesz
mások számára. Ezt csinálták a pásztorok, ez történt a bölcsekkel, és ez
történik ma is mindazokkal, akik a hitetlenség sötétjéből megérkeznek Jézushoz,
tőle új életet kapnak, és más emberekként mennek tovább. Karácsonynak az volt a célja, hogy mi mindnyájan ilyenekké
váljunk. Nem az, hogy egy kisdedre emlékezzünk, erre nincs szüksége. Nekünk van
szükségünk arra, hogy Ő mint Úr belépjen az életünkbe és megkezdje az uralmát.
Akkor lép be tudniillik egy ember az Isten országába, amikor Jézusnak elkezd
engedelmeskedni. Azért olvastam fel ezt az ézsaiási próféciát alapigeként, mert a
Szentlélektől ihletetten ez a prófécia kristálytisztán elénk adja, hogy ki az a
gyermek, aki az idők teljességében az első karácsonykor emberi testben megjelent ezen
a földön. Milyen pá-ratlanul nagy az Ő dicsősége, milyen hasonlíthatatlanul nagy az
Ő ereje, mennyire egyedülálló az Ő egész isteni lénye! Benne valóban a mindenható
Isten hajolt le hozzánk az Ő végtelen nagy szeretetéből, mert csak így lehetett
segíteni rajtunk. És benne, Jézusban kínálja nekünk mindazt, amit mikor Isten ellen
fellázadtunk, elveszítettünk, és aminek hiánya miatt nyomorog, szűkölködik,
kínlódik az életünk. Ezért ígéri Isten a Szentírásban: “aki az Ő egyszülött
Fiának nem kedvezett, hanem Őt mindnyájunkért odaadta, hogyne ajándékozna vele
együtt mindent minekünk.” Ezt hozta Ő el karácsonykor. Nézzük meg, hogyan próbálja Ézsaiás próféta kifejezni a
kifejezhetetlent, és próbálja ennek a gyermeknek az isteni nagyságát felragyogtatni.
Négy megjelölést használ a próféta arra, hogyan nevezik ezt a gyermeket, aki majd
születik nékünk. Már maga a négyes szám a teljességre, a tökéletességre utal. (A
négy égtáj, a négy évszak említése mindig a teljességet jelöli a Szentírásban.) 1. A születendő szabadító első neve: Csodálatos Tanácsos. Ennek
a szónak egyrészt politikai jelentése volt. Azt jelenti, hogy a világ nagyságai
felett áll. Ő egészen egyedülálló tanácsos, aki kezében tartja a világ összes
kis- és nagy királyát, akik tőle kapnak egy időre valamicske kis hatalmat. Aztán, ha
nem arra használják, amire kapták, visszaveszi tőlük, és szégyenletes végük lesz.
De Ő a királyok Királya, és az uraknak Ura. Másrészt utal ez arra is, hogy egyedül
Ő ismeri teljesen Isten nagy terveit, és Ő hajtja végre tökéletesen azokat. S
miközben a nagy, örök, isteni terv egyetlen tudója és tökéletes megvalósítója,
aközben kész nekünk, kicsi embereknek tanácsot adni. Csodálatos Tanácsos. 2. A másik megjelölése: Erős Isten. Ez Jézus örökkévaló
istenségére utal. Arra, amit így olvasunk a Szentírásban más helyeken: Ő egyenlő
Istennel. Benne lakozott az istenség teljessége testileg. A Jézus nevére minden térd
meghajol: mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. Ő Erős Isten mint kisded is.
3. A harmadik jelölése: Örökkévaló Atya. Ez Jézus Krisztus
gondoskodó, gond-viselő szeretetére és az Ő oltalmazó, védő gyöngédségére
utal. Olyan Atya Ő, aki jól tudja, mire van szükségünk, és azt meg is adja nekünk. 4. A negyedik megjelölés így hangzott: Békesség Fejedelme. A
Bibliában a békesség sokkal többet jelent, mint a háborúság hiányát vagy
szünetelését. A békesség jelenti a teljes harmóniát, a bőséget, a biztonságot,
sőt jelenti az üdvösséget is. Békessége annak van, aki zavartalan közösségre
jutott Istennel, aki szeretetteljes közösségben él másokkal, és akinek önmagán
belül is teljes harmóniája van. Békességem akkor van, ha a helyemen vagyok, a dolgomat teszem, az
Istent dicsőíti az életem, másoknak szolgálok szeretettel. Tudom, hogy mi végett
vagyok a világon, és bizonyos vagyok abban, hogy Jézusért örök életem is van.
Mindezt együtt jelenti a békesség a Biblia nyelvén. Ez a Gyermek ezt a békességet kínálja mindazoknak, akik Őbenne
hisznek. S akik Őt befogadják, azok megtapasztalják, hogy Ő valóban Csodálatos
Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló Atya és Békesség Fejedelme ma is. Ezért hirdették az angyalok az első karácsony éjszakáján a
pásztoroknak: született nektek az üdvözítő, aki az Úr Krisztus a Dávid
városában, és folytatták: Ez pedig néktek a jele: találtok egy kisgyermeket
bepólyálva feküdni a jászolban. A gyermek a jászolban csak jel, aki túlmutat
önmagán arra a nagyságra, akit jelez. A gyermek a jászolban annak a jele, annak a
bizonyítéka, hogy ennyire szeret Isten bennünket, hogy ilyen mélyre hajolt le
utánunk, mert ilyen mélyre zuhantunk, amikor Őt elhagy-tuk. Hogy ennyire erőtlenné
lett érettünk, mert mi ilyen tehetetlenekké váltunk, mint egy ma született csecsemő.
A gyermek a jászolban annak a jele, hogy Isten mindenre kész azért, hogy megmentsen
minket, hogy a tőle távol élő ember újra közösségbe kerülhessen vele. Ennek a tudatában borultak le előtte a bölcsek. Olyan sokatmondó
kifejezés az a felolvasott bibliai részben: “Leborulva imád-ták Őt.” A gyermeket.
A személyes névmásnak nem a nőnemű alakja van itt, hanem a hím, illetve semleges
nemű alakja, ami ugyanaz a Biblia eredeti szövegében. Nem Máriát imádták, — a
Kisded előtt borultak le, és adtak neki csak az Istennek kijáró tiszteletet, mert
felismerték, hogy benne maga Isten jött el közénk. Így tiszteljük-e mi Jézust? Komolyan vesszük-e azt, hogy Ő ma is
az, aki Csodá-latos Tanácsos, Erős Isten, Örökkévaló A-tya, Békesség Fejedelme?
Igazán tudjuk-e, hogy kinek a születésnapját ünnepeljük ka-rácsonykor, és azt ünnepeljük-e, akinek a szü-letésnapja van, vagy magunkat? Nagy szük-ségünk van, hogy komolyan
vegyük az ének-nek a bátorítását: “nyílj meg szívem, lásd meg jobban, ki
fekszik itt e jászolban. Ez a gyermek bizonyára az Úr Jézus, Isten Fia.” Maga Isten hajolt le hozzánk Őbenne. Ha ezt igazán látnánk, akkor
világos lenne számunkra, hogy miben kell változnunk ah-hoz, hogy valóban
keresztyének, Krisztushoz hasonlóak legyünk. Ahhoz, hogy ne te-hetetlenül
vergődjünk, hanem győzelmes ke-resztyén életet éljünk. Ahhoz, hogy ne egy
tehetetlen kisdedet álljunk körül karácsony-kor, hanem a világ urának a
szolgáiként éljünk minden napon, és így tudjon Ő minket használni dicsőségére
és mások javára. Most ebből a szempontból vegyük végig még egyszer ezt a négy
megjelölést, amit Ézsaiás próféciájában olvastunk: Ha igazán hinnénk vagy hisszük, hogy Ő Csodálatos Tanácsos, akkor
mi következik ebből? A gyermek is érti: az, hogy tőle kérünk tanácsot. Az az
alázat, hogy rászo-rulok arra, hogy valaki tanácsot adjon. Nem vagyok mindent tudó.
Ezt bizonyítja az életem, ha visszanézek és egy picit becsületes vagyok, látnom
kell, milyen sokszor voltam tanácstalan, és minél büszkébben döntöttem, annál
rosszabb döntéseket hoztam, s máig szenvedek a következményeik miatt. Rászorulunk a
tanácsra. Van-e annyi alázat bennünk, hogy jövünk Jézushoz tanácsot kérni? Van-e
annyi bizalom bennünk, hogy úgy kérünk tőle tanácsot, mint akiről tudjuk: fog tudni
adni tanácsot. És van-e annyi engedelmesség bennünk, hogy ha adott tanácsot,
akkor azt csináljuk. Nem állítjuk a Csodálatos Tanácsos bölcs tanácsát értelmünk
ítélőszéke elé, hogy majd mérlegeljük, vajon Ő eltalálta-e a helyeset, vagy nem.
Mert a helyes utat mi tévesztjük el újra
és újra, Ő pedig maga az út. Az egyet-len helyes út,
aki az életre vezet. Ha valaki komolyan veszi, hogy Jézus Krisztus Csodálatos Tanácsos,
akkor minden reggel a Bibliájához nyúl először: Uram, kérem a tanácsodat. Nem
tudom, mi vár rám ma, nem akarom szaporítani a hibáimat, mu-lasztásaimat, nem akarok
ma este is önváddal, lelkiismeret-furdalással lefeküdni, készíts fel engem.
Tanácsolj engem! Bibliaolvasó emberek ó de sokszor tapasztalják, hogy Isten előre
felkészít bennünket egy-egy nehéz helyzetre, egy-egy kritikus pillanatra, és csak ott
a pillanat kellős közepén eszmél a hívő ember, vagy sokszor csak utána, milyen
kegyelmes volt, előre a számba adta a helyes mondanivalót. Előre adott tartást,
bátorítást, vigasztalást, és amikor arra szükség volt, csak odanyúltam, mert Ő
Csodálatos Tanácsos. Mert Ő ismeri a jövendőt is, mert Ő készíti a jövendőnket.
És Ő készít fel minket arra, hogy megálljunk a jövendőnkben. Egyedül meg csetlik-botlik az ember, s ha működik még a
lelkiismerete, megbánja; ha már azt is sikerült elaltatni a kisded Jézussal együtt,
akkor meg észre sem veszi, hogy mit rontott el és kinek milyen kárt okozott. De ha
valaki a Csodálatos Tanácsos tanácsát kéri újra és újra, azt Ő csodálatosan
átsegíti a nehézségeken, és ad neki olyan felülről való bölcsességet, ami csak
tőle származhat. Kell-e nekünk ez a Jézus, aki Csodálatos Tanácsos? Vagy jobb a
kisded, aki nem szól bele a dolgainkba? Akkor viszont ne nevezzük magunkat
keresztyéneknek, mert akkor nem hasonlít az életünk hozzá. Hisszük-e azt, hogy Ő Erős Isten? Nagyon sokan vannak ám, akik nem
hiszik, hogy Jézus Krisztus öröktől fogva mindörökké Isten. Azt gondolják, hogy ez
egy embernek az istenítése, hogy ez valami szörnyű bálványimádás. Tessék a
Bibliát elő-venni, és utána nézni, mit mondott Isten az Ő Egyszülöttjéről, kinek
jelentette ki magát Jézus, és amit Ő tett, az hogyan bizonyítja, hogy ezt csak isteni
teljhatalommal végezhette. És íme ez a prófécia is azt mondja: az a gyermek, aki majd
születik nekünk, Erős Isten lesz. Ha pedig az, akkor legyen számunkra az Ő szava
parancs, az Ő neve szent, és tartsuk nagy-nagy kiváltságnak, hogy Ő nem szégyell
minket testvéreinek nevezni, ha már valaki befogadta Őt. És ha hisszük azt, hogy Ő Örökkévaló Atya, akkor ez minden
félelmet kivesz a szívünkből. Akkor az ember nem szorong, hogy most ebben a nehéz
helyzetben vajon lesz-e, aki megvéd engem, hiszen neki minden lehetséges, az is, ami az
embereknél lehetetlen. Akkor nem aggodalmaskodnánk, hogy mit hoz a jövő, még akkor
sem, ha ennyire sok sötét felhő árnyékozza be a jövendőnket, mint most. Ha valaki
komolyan veszi, hogy Ő Örökkévaló Atya, akkor komolyan kell vennie azt is, hogy Ő
jól tudja, mire van szükségünk. S eddig is többet adott nekünk, mint amire
feltétlenül szükségünk volt, és ezután sem fog elfeled-kezni rólunk, mert Ő
hűséges Isten. Vajon hisszük-e igazán, hogy Ő Békesség Fejedelme? Ez nem azt
jelenti, hogy most két napig nem veszekszünk otthon, mert karácsony van, vagy halkabban
veszekszünk, mert otthon vannak a szomszédok is, hanem ez azt jelenti: igazán
békességünk lesz Istennel. Vagyis komolyan, hittel elfogadtuk az Ő bűnbocsátó
kegyelmét. Továbbadtuk ezt másoknak, és szívből megbocsátottunk mindazoknak, akik
megbántottak. Akkor ez azt jelenti, hogy bizonyosak vagyunk abban, hogy Jézusért örök
életet adott nekünk az Isten, és ez az élet az Ő Fiában van, és akié a Fiú, azé
az élet. És komolyan vesszük azt is, hogy akiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs
meg abban. Ha hisszük, hogy Ő a Békesség Fejedelme, akkor tőle fogadunk el mindent: a
veszteséget, a próbákat, a megaláztatásokat, és hisszük azt rendületlenül, hogy
azoknak, akik Őt szeretik, minden a javukat munkálja — még akkor is, ha valami nagyon
nehéz most. Ő a Békesség Fejedelme, és Ő azt akarja, hogy igazán békességünk
legyen Istennel, egymással és önmagunkkal. És amit már itt megérthetünk, azt meg
fogja nekünk magyarázni, és amit majd csak odaát értünk meg, azt is elkészíti a
benne hívőknek. Kimeríthetetlen gazdagság van ebben, hogy Ő Csodálatos Tanácsos,
Erős Isten, Örökkévaló Atya, Békesség Fejedelme. Vajon nem fenyeget-e minket is az
a veszély, hogy mindezt tudjuk, talán rá is bólintunk, akár még fel is tudjuk
mondani, ha kell, csak éppen adott esetben nem jelent tartást, erőt, reménységet.
Mert Békesség Fejedel-mének mondjunk Őt, és mégsem élünk úgy, mint akik hozzá
tartozunk. Lübeckben van egy híressé vált Krisztus-szobor, amelyiknek van egy
felirata. Az a címe: Jézus panasza. Így hangzik ez a felirat: “Ti Mesternek hívtok, és nem kérdeztek engem. Lehet, hogy tudjuk, hogy Ő Csodálatos Tanácsos, Erős Isten,
Örökkévaló Atya és Békesség Fejedelme, de vajon ennek megfelelően élünk-e? Isten
segítsen minket, hogy bekövetkezzék mindnyájunk életében az a változás, ami az élő és uralkodó Krisz-tussal, a mi
Megváltókkal való találkozással mindenkinek az életében bekövetkezik, hogy nemcsak
mondjuk, hanem ennek az örömében és a bizonyosságában élünk is. Imádkozzunk! Úr Jézus Krisztus, olyan sok mindent: sok szépet és igazat tudunk
mi rólad, és mondunk is olykor, és mégis oly kevéssé hiszünk benned. Valóban illik
reánk panaszod: Csodálatos Tanácsosnak nevezünk, de nem kérjük a tanácsodat. Vagy
kérjük, de nem követjük azt. Elhisszük, hogy Erős Isten vagy, és mégis félünk a
nálunk erősebb ellenségektől. Valljuk, hogy Örök Atya a neved, és mégis kétségbe
vonjuk gondoskodó szeretetedet és megbízhatóságodat. Tudjuk, hogy te vagy a
Békesség Fejedelme, és mégis könnyű kihozni bennünket a béketűrésből, olyan sok
aggodalmaskodás, háborgás, elfojtott bosszúvágy és táplált keserűség van
bennünk. Köszönjük, hogy ennyire szeretsz, hogy ezt leleplezed. Kérünk, adj szabadulást ezektől. Hadd éljünk szüntelenül a te
jelenlétedben, és te élj bennünk egyre hatalmasabban. Hadd hasonlítson
gondolkozásunk és életvitelünk egyre jobban tehozzád. Téged akarunk felmutatni ennek
a világnak. Töltsd meg szívünket a te szereteteddel. Hadd derüljön ki ebből, hogy
tanítványaid vagyunk. Szabadíts meg minket minden olyan törekvéstől, hogy téged
elhallgattassunk, vagy agyonhallgassunk. Szeretnénk napról-napra kérni tanácsodat, és
aszerint járni. Köszönjük, hogy eléd hozhatjuk mindnyájan szükségeinket.
Köszönjük, hogy kiálthatunk hozzád azokért, akik a miénknél is nagyobb szükséget
látnak. A te irgalmas szeretetedet mutasd meg sokféleképpen, s hadd legyünk mi is
eszközök a kezedben. Könyörgünk hozzád népünkért, jövőjéért. Adj lelki ébredést
ennek a népnek. Hozz ki minket ebből a lelki-szellemi sötétségből, amiben élünk.
Könyörgünk hozzád egyházunkért, a gyülekezetekért. Szaporítsad azokat az
idvezülőkkel, és add, hogy mi is ott legyünk ezek között, sőt használj minket,
hogy vigyük tovább most a karácsonyi világosságot, téged magadat, és világítsunk. Hallgass meg minket jobban, mint ahogy azt hinni és elgondolni tudjuk,
a te kegyelmed szerint.
Útnak neveztek, és nem jártok rajtam.
Világosságnak hívtok, de nem néztek rám.
Életnek neveztek, és nem kerestek engem.
Bölcsnek hívtok, és nem követtek engem.
Irgalmasnak neveztek, és kértek tőlem.
Igazságosnak hívtok, és nem bíztok bennem.
Hatalmasnak neveztek, és nem féltek tőlem.
Ha egyszer örökre elvesztek, ne okoljatok engem.”
Ámen.
Cseri Kálmán
http://www.refpasaret.hu/pasaret1997/19971225.htm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
AZ ÚR TRÓNJA
ÃTÃLKEZÃS
HÅ° AZ, AKI ELHÃV
BÅSÃGES KEGYELEM