Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Alapige: Mk 10,17-22
“Amikor útnak indult Jézus, odafutott hozzá egy ember, térdre
borult előtte, és ezt kérdezte: Jó Mester, mit tegyek, hogy elnyerjem az örök
életet? Jézus így szólt hozzá: “Miért mondasz engem jónak? Senki sem jó az egy
Istenen kívül. Ismered a parancsolatokat: Ne ölj, ne paráználkodj, ne lopj, ne
tanúskodj hamisan, ne károsíts meg senkit, tiszteld apádat és anyádat.” Az pedig
így felelt: “Mester, mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva.” Miután Jézus rátekintett, megkedvelte, és ezt mondta neki: “Egy
valami hiányzik még belőled: menj, add el, amid van, és oszd szét a szegények
között, akkor kincsed lesz a mennyben; azután jöjj, és kövess engem.” E válasz miatt elborult az ember arca és szomorúan távozott, mert
nagy vagyona volt.” Imádkozzunk! Örökkévaló Istenünk, a te nagy nevedet hívtuk segítségül ennek
az évnek első napján, és most téged áldunk és magasztalunk az utolsó estéjén.
Köszönjük megtartó kegyelmedet, köszönjük gondviselő szeretetedet, köszönjük,
hogy hordoztál minket, körülvettél védelmeddel ott és akkor is, amikor sokszor nem
gondoltuk, és megajándékoztál sok mindennel, amit nem is kértünk talán, és nem is
köszöntünk meg. Köszönjük, hogy abból élhettünk, hogy gazdag vagy a kegyelemben
és bővöl-ködsz a megbocsátásban. Olyan sokszor borulhattunk le előtted
szégyenkezve, bűnbánattal, és te mindannyiszor feloldoztál, kegyelmet és új
kezdést adtál. Legyen áldott érte a te nagy neved! Valljuk, Urunk, hogy egyedül a te kegyelmed, hogy még nincsen
végünk. Megvalljuk bűnbánattal, hogy bizony nem így van, ahogy most énekeltük, mert
olyan sok mulasztás vádol minket, amit már nem pótolhatunk. Helyrehozhatatlan hibákat
követtünk el, amiket nem javíthatunk ki. Megbántottunk téged és egymást számtalan
sokszor. Hitetlenségünk, hálátlanságunk, önzésünk, tisztátalanságaink olyan
sokszor a te haragodat ingerelték fel. Ezzel a bűnbánattal borulunk most is eléd és kérünk: ne bűneink
szerint cselekedj velünk, hanem nézz a te egyszülött Fiadra, Jézusra, és őérette
adj nekünk aján-dékot ennek az évnek az utolsó estéjén is. Segíts most igazán
elcsendesedni előtted belsőleg, lelkileg is, és adj külsőleg is csendet. Te magad
szólíts meg minket, a te életet támasztó igéddel. Olyan nagy szükségünk van arra,
hogy te szólj bele az éle-tünkbe. Olyan sok hiábavaló és üres beszédet kell
hallanunk. Köszönjük, hogy a te igéd nem ilyen. Ajándékozz meg minket most olyan
igével, ami a te szádból származik, és ami éppen ezért nem tér hozzád üresen,
hanem meg tud minket vigasztalni, bátorítani. Világosságba állít minket és tud
nekünk utat mutatni. Azt az utat, amelyik az életre visz. Így mondjuk most együtt: szólj, Urunk, mert hallják a te szolgáid. Ámen. Igehirdetés Ma este nem az időről szeretnék elmélkedni, és nem is egyfajta
összegezésre, visszatekintésre hívlak titeket, hiszen a vasárnapi igehirdetés olyan
kedvesen bátorított a helyes emlékezésre, és az év végi hálaadásra. Ma este olyan értékre szeretném felhívni a figyelmeteket, ami
felett nem repül el az idő. Ami nem veszít az értékéből az éveinkkel, sőt az
életünk elmúlásával sem. Ami érték itt, és érték lesz a következő nagy
világkorszakban is, amit úgy szoktunk mondani: örökkévalóság. Ez pedig az, ami
után ez a gazdag fiatalember érdeklődött Jézusnál. Az örök élet vagy más
aspektusból nevezhetjük ma így is: az üdvösség. Két oka van annak, hogy ennek az évnek utolsó istentiszteletén
erről hangzik az ige. Az egyik: ez az az érték, ami a legátfogóbban és a
legalapvetőbben meghatározza egy ember életét már itt a földön is, és a
következő nagy világkorszakban, az örökkévalóságban is. A másik ok: egy
Gallup-felmérés szerint Magyarországon a célértékek ranglistáján az utolsó helyen
áll az üdvösség. Sőt az egyik szociológus megjegyzi: leszakadó-an az utolsó helyen
áll. Mi az, ami az utolsó helyen áll ma az emberek értéklistáján, és amit a Szent-írás messzemenően az
első helyre helyez? Mi az, ami Isten igéje szerint a
legalapvetőbben meghatározza minden ember földi életét és örök életét, s amit mi
az utolsó helyre teszünk? Egy vékony vallásos rétegnél ugyan nem az utolsó helyen
van, hanem egy kicsit előbb, de még ezeknél a vallásos embereknél is megelőzik az
üdvösséget mint célértéket ilye-nek: a családi élet boldogsága, az anyagi
jólét, a jól végzett munka öröme és a haza biztonsága. — Ezek mind nagy
kin-csek, most nem erről
van szó, most a sor-rendről van szó: hova helyezik az
emberek az üdvösséget? E szociológiai tanulmány rámutat arra, hogy az országonként
eltérő üdvösségrang-helyek összefüggésben vannak azzal, hogy a lakosság milyen
arányban hisz a halál utáni életben. A konzervatív Amerikában a népesség 78%-a
túlvilághívő — ahogy ő írja, de még ennél is többen hisznek a mennyország
létezésében: 86%-ban. Ezzel szemben Magyarországon a lakosság 73%-a tagadja, hogy van
túlvilág, de még ennél is többen, 84% tagadja, hogy létezne valamiféle pokol.
Megállapítja a szerző, hogy a mai ember civilizáltabb Isten- és túlvilág-képre
vágyik, és éppen ezért azt tanácsolja: “A túlvilággal és a pokollal kapcsolatos
egyházi álláspontnak közelednie kell ahhoz, amit a mai társadalom hihetőnek és
elfogadhatónak érez”, hiszen a jelenlevő világvallások és a különféle
ezoterikus elméletek olyan nagy kínálatot adnak a ma emberének, hogy csak akkor tud a
keresztyén egyház “piacon” maradni, ha tekintettel van a “vevők”-re is. Nos, egy piacorientált gondolkozású ember nyilván nem is
fogalmazhat másként. Mindenesetre e fogalmazás és az itt érintett teológiai
vonatkozású gondolatok mögött alapvető tévedések vannak. Ezért fontos tudnunk, mit
ért a Szentírás üdvösségen. Mi az, ami az utolsó helyre szorult, és amit
ugyanakkor Isten igéje ma is, nekünk is az első helyre tesz? Mi az, amiről nemcsak egy
esztendő utolsó estéjén érdemes gondolkozni, hanem jó, ha ennek az évnek utolsó
estéje arra figyelmeztet minket, hogy egyszer kivétel nélkül mindannyiunk számára
eljön az életünk utolsó estéje is, és azon az estén vagy napon semmi más nem lesz
fontos, csak az, hogy van örök életünk vagy nincs? Ott teljesen elveszíti
jelentőségét, hogy mennyit sikerült pénzben összetakarékoskodnunk, hogy milyen
diplomá-ink vannak otthon, hogy milyen érmeket, kitüntetéseket szerzett meg valaki
kemény, szorgos munkával a tehetsége révén. Ott minden egyszerre elveszíti az
értékét és a jelentőségét. Egyetlen kérdés lesz csak döntő, de az az örök
sorsunkat eldöntő: van-e örök életünk? Van-e üdvösségünk? Nem felesleges tehát, és nem valami hajánál fogva előrángatott
téma szilvesz-ter estéjén az, hogy mit tanít a Szentírás arról, amire olyan
szenvedélyesen kérdezett rá ez a fiatal ember Jézusnál: “Mit cselekedjem, hogy
elnyerjem az örök életet?” Szeretném röviden elmondani, mit tanít a Szentírás az
üdvösségről vagy örök életről, és utána öt, remélhetőleg világos tételbe
összefoglaljuk azt, amit erről tudnunk kell. Aztán, hogy ki mit hisz, az már a
személyes felelősségünk. I. Mi az üdvösség? Isten uralma az éle-tünkben. Mindnyájan a bűn
országába születünk bele, amikor a világra jövünk, és a bűn kezd el uralkodni
rajtunk. Aki megfigyelt már pici gyerekeket, akik kü-lönösebb rossz példát nemigen
láthattak még családon kívül vagy belül sem, az elképed azon, hogy mennyire a
vérünkben van az, amit a Biblia így nevez: bűn. Isten azonban nem hagyta az embert
ebben a kényszerhelyzetben, hogy kénytelen mindig önmaga és Isten ellen cselekedni,
vagyis vétkezni, hanem szabadítást készített. Pál apostol így ujjong ezen: “Kiszabadított minket a sötétség
hatalmából, és átvitt minket az Ő szeretett Fiának országába.” (Kol 1,13) Ez az üdvösség. Az üdvösség tehát:
szabadítás. Amikor Isten megfogja az embert, és átteszi egy határon egy másik
országba. Az Ő országába teszi, ahol nem kénytelen már az ember mindig újra
vétkezni, mint a bűnuralom alatt, hanem ahol megvalósul a Krisztus-uralom az
életében, ahol Isten törvényei érvényesek, ahol Isten védelme veszi őt körül,
ahol Isten dicsőségére él, ahol Isten helyez elé célokat és kínál fel neki
eszközöket, és ő önként, boldogan ennek az új Úrnak engedelmeskedik minden
tekintetben. Ez a bizalomteljes engedelmesség az üdvösség, ami elkezdődik már itt,
és ha egyszer majd meghalunk, kiteljesedik, végérvényessé válik, ma még számunkra
elképzelhetetlen mó-don tökéletességre jut. Itt most küszködik azért minden hívő
ember, hogy engedelmes tudjon lenni, akkor majd ez tö-kéletesen és folyamatosan
történik. Tehát az üdvösség a Biblia tanítása szerint Isten uralma az
életünkben. Ez vagy elkezdődik
már itt, ebben a földi éle-tben, vagy nem kezdődik el
soha. Akinek a halála pillanatáig nem kezdődik el, utána nincs lehetősége elkezdeni.
Ezt me-gint csak Jézus Krisztus tanítja határozottan. Mit jelent az, hogy itt elkezdődik az üdvösség valakinek a
számára? Jól szem-lélteti ezt például Zákeus esete. Zákeus is a bűn országába
született bele, mint ahogy én is, meg ti is, kivétel nélkül mindnyájan. Elkezdett
úgy élni, mint mindenki más. Fel sem tűnt neki, természetes volt a számára, hogy
több vámot szedett be az emberektől, mint amennyi járt volna. Egészen természetes volt, hogy azt magának gyűjtötte
össze és így egyre gazdagabb lett. Egyre feljebb mászott a ranglétrán, s a végén
már a nagy kereskedővárosban, Jerikóban ő lett a fővámszedő, mindenkinek a
főnöke. De minél gadagabb lett, annál jobban érezte: valami hiányzik. Valami, a-mit
nem lehet pénzen megvenni, amit nem lehet összeköttetésekkel elérni, a-mit nem lehet
senkitől sem kierőszakolni. Valami, ami nélkül nem boldog az ember, nem teljes az
élet. Ott van a sok pénz otthon, s bármit megvehetne, s mé-gis valami lényeges dolog
hiányzik az életéből. Elkezdte ezt a valamit Jézusnál keresni, legalább látni akarta
Jézust. Nem volt rest felmászni egy fára. Az akkor sem volt kisebb szégyen és
botrány, mint ha valaki ma ezt csinálná. És láss csodát: Jézus megáll az alatt a
fa alatt, nevén szólítja őt, kedvesen beszél hozzá és bejelentkezik nála. Ennél
nagyobb megtiszteltetés nem érhette volna ezt a közutált embert. Azonnal jön le a
fáról, sarkig nyitja Jézus és tanítványai előtt az ajtót, és beszélgetnek a
terített asztal körül mindenféléről. Egyszer csak Zákeus kezdi magát rosszul
érezni. Azt mondja: Uram, itt sok lopott pénz van. Arra gon-doltam, hogy akire még
emlékszem, hogy becsaptam, azt négyszeresen kárpótolnám, ami meg marad, kiosztanám a
legszegényebbek között. Jó lesz-e ez így? Jó lesz. S miután Zákeus nekiindul, még
egy mondatot mond az Úr: “Ma lett üdvössége ennek a háznak.” Miért? Mert akkor
léptek érvénybe Isten törvényei Zákeus életében. Azon a napon ismerte el Zákeus
maga fölött úrnak Jézust, aki nem prédikált neki hosszasan arról, hogy milyen
csúnya lopott pénzt rejtegetni, hanem Jézus jelenléte elviselhetetlenné tette
Zákeusnak a rejtegetett bűnt. Egész világos lett, hogy vagy a lo-pott pénzzel lakik
tovább egy fedél alatt, vagy Jézussal él tovább együtt — a kettő együtt nem
megy! Melyiket választja? Ő ezek után Jézust választotta. Olyan
szeretetet kapott tőle, hogy arra nem lehetett más válasz, csak ez a hála. Átlépett
egy másik országba, egy másik uralom kezdett érvényesülni az életében, és ő
engedelmeskedett ennek az új Úrnak. Akkor is, ha ilyen árat kell fizetnie. Rámegy a
vagyona! Na és? Mindennél többet ér neki a Jézussal való közösség. Az üdvösség
a Jézussal való valóságos közösség. Az üdvösség az élő Krisztusnak való
folyamatos engedelmeskedés a hétköznapokban is. Az üdvösség az a szabadítás, ami
felszabadítja az embert a bűn kényszere alól, és szabaddá teszi arra, hogy
engedelmeskedjék Isten törvényeinek. Ez elkezdődhet, és el kell, hogy kezdődjék
már ebben az életben a számunkra. Ha valóban ezt értjük üdvösségen, akkor hadd kérdezzem meg
szeretettel: van neked üdvösséged a szó ilyen értelmében? Miféle törvényeknek
engedelmeskedtél az elmúlt évben. Milyen uralom alatt vagy? Nyögsz, vagy pedig
bol-dogan szolgálod a te új uradat, Jézust? Egészen konkrét módon a hétköznapokban
megvalósulnak Isten törvényei a mi életünkben? Akkor van
üdvösségünk! Enélkül lehet sok minden: jó szándék, vallásosság, nagy műveltség, sok
segítség másokon és ez mind nemes dolog, de nem azonos az üdvösséggel. Az
üdvösség Isten uralma az ember életében, ami történik a hétköznapokban, minden
helyzetben újra és újra. Nos, ezt nem szokták érteni az emberek, és azért mondanak és
írnak le efféléket, amiket az elején hallottunk. Tud-niillik úgy gondolkoznak sokan,
mint az a gazdag fiatalember: ha elég jót cselekedett valaki az életében, akkor
jutalmul a halála után valamiféle boldog állapotba kerülhet majd, s azt mondják, ez
az üdvösség. Ha itt elég jót tett, akkor majd utána jutalmul boldog állapotba
kerül. Holott az üdvösség nem bér, hanem aján-dék, szabadítás, közösség egy
valóságos személlyel, az élő Jézus Krisztussal. Ezért mondja itt Jézus a gazdag
ifjúnak: tedd félre az akadályokat, és kövess engem! Örök életet akarsz? Az itt
kezdődik, ha velem összeköltözöl. Ha együtt járunk, az az üdvösség. Amíg
külön uta-kon jársz, tőlem távol, az az epekedés, vágyakozol az örök
élet után,
de nem lesz a tied. Az üdvösség azt jelenti: együtt él-ni Jézussal. (Nyilván a mi
számunkra a szó hitbeli értelmében.) Nem értette ez a gazdag fiatalember sem, ezért olvastam fel
alapigének ezt a történetet. Olyan tanulságos az indítása ennek a történetnek.
Jézus tanít, és ez a fiatalember nincs ott. Intézi a dolgait, rengeteg intéznivalója
van egy gazdag embernek. Aztán lihegve fut oda akkor, amikor Jézus már elindult onnan,
hogy továbbmenjen. Jellemző Jézusra, hogy megáll, és kedvesen beszélget vele, nem
mondja: elkéstél. Még nem késett el. S akkor lélekszakadva jön elő belőle talán
szaggatottan a kérdés: “Mit cselekedjem, hogy elnyerjem az örök életet?” Jézus
válaszából kiderül, hogy nem jó a kérdés. Téves az egész gondolkozás és
elképzelés. Itt nem teljesítménybérezés van. Mert ha az lenne, akkor már tied lenne
az örök élet, hiszen azt állítod, hogy fiatal korod óta az Isten minden parancsát
megtartottad. Akkor mi a prob-léma? Ezért járna az örök élet és az a bizonyosság,
hogy neked ez van, és ezzel az örömmel élhetsz. De nem ezzel élsz, nincs ilyen
bizonyosságod, nincs ö-rök életed. Miért nincs, ha állítólag minden parancsot
megtartottál? Ha valaki megtartja, akkor jutalmul (ugye) meg kellene kapnia. Na de ez nem
jutalom! Ez ajándék. Isten szeretetből adja és kínálja. Az a kérdésed, mit
cselekedjél? Nem neked kell cselekedned, Isten akar cselekedni benned, meg veled, hogy
érvényesüljenek az Ő törvényei az életedben, és használjon téged mások javára.
Itt kezdődne az örök élet. Nem neked kell cselekedned. Az mindig az egyszerűbb dolog, amikor valaki azt mondja: tessék
megmondani, most mit kell csinálni, mondjuk a gyülekezetben, vagy mire kell ada-kozni.
Mindig kell valamire. De ez nem függ össze az üdvösséggel és az örök élettel. Ott
Isten akar cselekedni benned. Arra vár, hogy Úrként ismerd el, mint Zákeus, és kezdd
csinálni azt, amit Ő mond. Azt tartsd igaznak, amire Ő azt mondja: igaz, s szakíts
mindennel, ami ennek az akadálya. Ennek a gazdag ifjúnak az életében a gazdagság volt
ennek az akadálya. Akkor el kell tenni az útból — mondja Jézus. Micsodát? A
gazdagságomat? Hát azt nem! Nem lehet valahogy másként az örök életet? Nem lehet!
Mert ami megakadályoz abban, hogy Jézussal közösségre juss, azt félre kell tenni az
útból. Ez az akadálya az örök életnek, akármi az. Ha nála a vagyona, akkor azt
kell félretenni. Hát azt azért nem! — és szomorúan megy el Jézustól. Olyan szomorú ez az egész történet. Valaki nagy érdeklődéssel,
futva viszi Jézushoz a kérdését, és nagyon fontos kérdést tesz fel, aztán megkapja
rá a vá-laszt, és ettől elszomorodik. Ahelyett, hogy komolyan venné, ahelyett, hogy
meglátná: még így elkésve is foglalkozik vele Jézus, és mennyire szereti őt, —
azt mondja: ekkora árat azért nem fizetek érte! Zákeusnak semmi sem volt drága. Ő akkora árat is fizetett érte.
Mert amíg valakinek megmarad az énuralma — mint ennek a gazdag ifjúnak —, addig
világos: nem kezdődhet el a Krisztus-uralom. Vagyis nem kezdődik el az üdvösség.
Addig marad a bűn országában. Aki tele van önmagával, a maga kese- rűségével vagy
érdemeivel, erényeivel vagy fájdalmával, a maga igazával vagy bármivel, az még a
bűn országában van. Akinek ténylegesen Jézus lesz az ura, és neki elkezd
engedelmeskedni, az lépett be az üdvösségbe. II. 1. Ha tehát megpróbáljuk összefoglalni röviden a Biblia
tanítását, először is azt mondhatjuk:
az üdvösség
Krisztus uralma az életünkben, ami megváltoztatja az ember egész földi életét, és
átminősíti azt. Sokan mondják, hogy tulaj-donképpen attól kezdve élnek, attól
kezd-ve lehet valóban életnek nevezni a lé- tüket. Ez majd kiteljesedik és
végérvényessé lesz odaát az örökkévalóságban. 2. Az üdvösség nem a túlvilággal kapcsolatos, hanem egy adott
emberrel. Annak a személynek az e földi, meg az úgynevezett túlvilági életét is
meghatározza. De nem majd ott kezdődik el, hanem itt, és aztán folyamatosan
kiteljesedik. 3. A Biblia azt tanítja, hogy akinek nincs üdvössége, az a
kárhozatban van. Itt nincs semleges zóna. Különösen Jézus élesen beszél erről.
Ahhoz semmit sem kell tenni, hogy valaki a kárhozatban legyen, abba születünk bele.
Azért jött Jézus, hogy innen átmehessünk az Ő országába, az élők közé. A Nikodémussal folytatott beszélgetésben mondja Jézus: “Úgy
szerette Isten e világot, hogy az Ő egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz Őbenne, el
ne vesszen, hanem örök élete legyen.” Ebben benne van, hogy aki nem hisz Őben-ne, az
elvész. A következő mondat még élesebb: “Aki hisz Őbenne, nem megy kárhozatra.
Aki azonban nem hisz, már elkárhozott, mivel nem hitt az isten egyszülött Fiának
nevében.” (Jn 3,18) Vagy Krisztus uralma érvényesül az életünkben, vagy a bűn
uralma. Itt nem az egyházaknak kell valahogy “eladhatóbbá” tenniük a maguk
tanítását, hanem ezt kell komolyan vennünk, amit Isten az Ő igéjében mond nekünk.
Nem az egyház találta ki a kárhozat meg a pokol fogalmát az emberek ijesztgetésére,
hanem Isten az Ő igaz igéjében hívja fel a figyelmünket arra, hogy ebbe születünk
bele a bűneset óta, és aki ebben hal meg, azon nem lehet utána már segíteni. Ezt a néhány esztendőt kaptuk arra, hogy átmenjünk a halálból az
életbe. 4. Az, hogy az üdvösség, illetve a kárhozat van-e vagy nincs, nem
attól függ, hogy hisszük vagy tagadjuk. Ez a mi hitünktől, kételkedésünktől,
tagadásunktól függetlenül létezik. Éppen ezért közömbös az, hogy egy társadalom
mit érez hihetőnek és elfogadhatónak. A döntő, hogy mi a valóság. Isten minket oda
akar elsegíteni, hogy a valóságot ve-gyük komolyan, és azzal számoljunk. Azt
fogadjuk el valóságnak, amire Ő azt mondja. Üdvösség, kárhozat nem üres fogalmak,
hanem olyan megjelölések, amikkel a valóságot jelöli meg Isten igéje. 5. Hogyan lehet a miénk az üdvösség? Két igét idézek:
“Kegyelemből van a ti üdvösségetek a hit által. És ez nem tőletek van, Isten
ajándéka ez, nem cse-lekedetekért, (mint ahogy a gazdag ifjú gondolta,) hogy senki se
dicsekedjék.” (Ef 2,8-9) A másik az egyik apostoli ige-hirdetésből: “Nincsen
senkiben másban üdvösség, és nem adatott emberek közt az ég alatt más név, amely
által meg-tartathatunk,” csak Jézus Krisztus neve. (ApCsel 4,12) Ajándék — ezt mondja a Biblia
mindenütt, és csak Jézustól lehet kapni. Az üdvösség tehát nincs az üzleti forgalomban. Ott nem
vásárolható. Csak Jézus Krisztustól lehet egészen személyesen ajándékba kapni.
Nem lehet megfizetni, nem lehet megérdemelni, nem lehet kierőszakolni, de nem lehet
elveszíteni sem. Akinek Ő egyszer odaadta, az elvehetetlenül az övé, és bearanyozza
az életét már itt, akármilyen nyomorúságok között vezet sokszor ez az élet, és
elkészített hely várja az atyai házban — ahogy erről Jézus szintén
nyilvánvalóan beszél. (Jn 14,1-13) Amikor Isten igéje hangzik, akkor Is-ten mindig felkínálja az
embernek ezt az üdvösséget. Itt is, most is. Ebben az esz-tendőben valamivel több,
mint 200-szor hangzott ebben a templomban igehirdetés. Isten ilyen gyakran kínálja
nekünk ezt az ajándékot. Az első
kérdés: hol vol-tunk mi, amikor kínálta? Vajon nem kísért-e minket is az, ami a
gazdag ifjút, hogy az ügyeit intézte, miközben Jézus tanított, és ő semmit sem
hallott Jézus igehirdetéséből. Megajándékozta őt ezzel a néhány mondattal a
Megváltó, de előtte az igehirdetést nem hallotta, mert akkor intézni kellett az
ügyeket. Sokszor nekünk is éppen akkor kell intézni. De ha nem hallottuk is, ma este Isten ezt világossá tette a
számunkra, és újra kínálja. Hinni azt jelenti, hogy ezt az ajándékot valaki
alázatosan elfogadja. És akkor nemcsak új esztendőt kezdhet el, hanem új életet is.
Azt az életet, amiben aztán semmi törést nem jelent a meghalás, hanem az az élet a
Krisztus élete, amit ajándékba kapunk, egyre inkább kiteljesedik. * A mi értéklistánkon hol helyezkedik el az üdvösség? Isten azt
mondja: ez a legfontosabb, ez legyen az első; vagy még inkább azt mondja: aki ezt adja,
és akinek a jelenléte jelenti az üdvösséget, az a Jézus legyen az első, és akkor
minden a helyére kerül. Mi is visszazökkenünk oda, ahonnan a bűn kizökkentett, mi is
a helyünkre kerülünk. Isten segítsen minket, hogy tudjunk őszintén gondolkozni még ma
ezekről a dolgokról, és kezdődjék el egy egészen új élet már a mai nappal, —
vagy erősödjünk meg, mélyüljünk el, újuljunk meg abban az új életben, ami
valamikor elkezdődött, de ellaposodott, kihűlt, langyossá, erőtlenné vált, éppen,
mert a Krisztus-uralom nem valóság bennünk. Imádkozzunk! Úr Jézus Krisztus, téged dicsőítünk ennek az évnek a végén
azért, mert mindent elvégeztél érettünk, mindent elszenvedtél helyettünk, és
ugyanazzal a szeretettel kínálod nekünk ma az üdvösséget, és az újra kezdést,
amivel azzal a gazdag fiatalemberrel beszélgettél. Köszönjük, hogy senkire nem
erőszakolod rá, de köszönjük, hogy ingyen, ajándékként kaphatjuk, te fizetted meg
az árát. Magasztalunk téged ezért. Segíts ezt elkezdeni, vagy újra kezdeni! Engedd,
hogy egészen valóságos legyen életünkben a te uralmad! Hadd találjuk szépnek és igazaknak törvényeidet. Add a te
Szentlelkedet, hogy tapasztaljuk, hogy a te törvényeid valóban nem nehezek. Csak addig
nehezek, sőt teljesíthetetlenek, amíg a magunk erejéből próbáljuk azokat
megvalósítani. Köszönjük, hogy nem kell erőlködnünk, elég reád hagyatkoznunk.
Segíts, hogy valóban téged engedjünk érvényesülni életünk minden pillanatában.
Hogy ne a magunk indulatossága szólaljon meg, hanem az az indulat legyen bennünk, ami
tebenned. Ne a magunk önzése vagy félelme vezérelje cselekedeteinket, hanem az az
egyedülálló szeretet, ami benned van, és amit te adsz a benned hívőknek. Segíts valóban minőségileg újat kezdetni. Hadd tudjuk elmondani
boldogan: az örök élet már e földön a miénk lett. Segíts méltóképpen, neked
kedvesen befejezni ezt az esztendőt, és veled elkezdeni és végigjárni az újat.
Ámen.
Cseri Kálmán
http://www.refpasaret.hu/pasaret1997/19971231.htm
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
AZ ÚR TRÓNJA
ÃTÃLKEZÃS
HÅ° AZ, AKI ELHÃV
BÅSÃGES KEGYELEM