Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Isten eleveelrendelése és a szentek kiválasztása
(Isten választ ki bennünket kegyelemből.) Isten szabadon és ingyen kegyelemből, minden emberi
tekintet nélkül öröktől fogva elrendelte vagy kiválasztotta azokat a szenteket, akiket üdvözíteni
akar Krisztusban, Pál apostolnak ama kijelentése szerint: Isten magának kiválasztott minket Ő
benne világ teremtetése előtt (Ef. 1:4). Továbbá: Aki megtartott minket és hívott szent hívással,
nem a mi cselekedeteink szerint, hanem az ő saját végzése és kegyelme szerint, mely adatott
nékünk Krisztus Jézusban örök időknek előtte, megjelentetett pedig most a mi Megtartónknak,
Jézus Krisztusnak megjelenése által (2 Tim. 1:9 sk).
(Isten Krisztusban választott ki vagy rendelt el bennünket eleve az üdvösségre.) Tehát nem
közvetlenül, de nem is valamely érdemünkért, hanem Krisztusban s Krisztusért választott ki
bennünket az Isten, hogy akik már hit által Krisztusba vannak beoltva, ugyanazok legyenek a
kiválasztottak is; az elvetettek pedig azok, akik Krisztuson kívül vannak, az apostolnak ama
mondása szerint: Kísértsétek meg magatokat, ha a hitben vagytok-é? Magatokat próbáljátok
meg. Avagy nem ismeritek-é magatokat, hogy Jézus Krisztus bennetek van? Kivévén ha 1
méltatlanok vagytok (2 Kor. 13:5).
(Bizonyos célra választott ki bennünket.) Végül pedig Isten a szenteket Krisztusban bizonyos
célra választotta ki, melyet eképpen fejt ki az apostol: Kiválasztott minket Őbenne, hogy legyünk
mi szentek és feddhetetlenek Ő előtte szeretet által. Eleve elhatározván, hogy minket a maga
fiaivá fogad Jézus Krisztus által az Ő akaratjának jókedve szerint, kegyelme dicsőségének
magasztalására (Ef. 1:4 skk).
(Legyünk jó reménységgel mindenkiről.) És jóllehet Isten tudja, kik az övéi és egyhelyt említés
történik a kiválasztottak csekély számáról, mégis mindenkire nézve jó reménységgel kell
lennünk és senkit sem szabad vakmerően az elvetettek közé számlálnunk. Legalább is Pál apostol
ezt mondja a filippibelieknek: Hálát adok az én Istenemnek minden tirólatok való
emlékezésemben (szól pedig itt az egész filippibeli gyülekezetről), mivelhogy részt vettetek az
evangyéliom ügyében, meg lévén győződve arról, hogy aki elkezdette bennetek a jó dolgot,
elvégzi Krisztus Jézusnak napjáig: amint hogy méltó, hogy én ilyen értelemben legyek mindenitek
felől (Fil. 1:3 skk). – (Vajon kevesen vannak-e a választottak?) és midőn megkérdezték az Urat a
Luk. 13. szerint: Avagy kevesen vannak-é, akik idvezülnek? nem válaszolt erre az Úr és nem
mondta meg, vajon kevesen vagy sokan lesznek-e azok, akik idvezülnek vagy elvesznek, hanem
inkább arra buzdított, hogy kiki igyekezzék bemenni a szoros kapun. Mintha azt mondaná: nem a
ti dolgotok ezekről felettébb kíváncsian tudakozódni, hanem inkább arra törekedjetek, hogy az
egyenes úton bejussatok a mennybe.
(Mit kell elítélnünk ebben a kérdésben.) Ezért nem helyeseljük némelyeknek istentelen
kijelentéseit, akik ezt mondják: Kevesen vannak a választottak, és minthogy nem bizonyos,
vajon én is ama kevesek közé tartozom-e vagy sem kedvem szerint élek. Mások viszont így
beszélnek: Ha Isten eleve üdvösségre rendelt vagy kiválasztott, akkor semmi sem fog útjában
állni az én bizonyosan eldöntött üdvösségemnek, bármit cselekszem is. Ha pedig az elvetettek
közé tartozom, semmiféle hit vagy bűnbánat nem segít rajtam, minthogy Isten végzését nem
lehet megváltoztatni; nincs hát értelme semmiféle tanításnak vagy intésnek. Ezek ellen harcol Pál
apostolnak ez a kijelentése: Az Úr szolgája legyen tanításra alkalmas, türelmes, aki szelíden
fenyíti az ellenszegülőket; ha talán adna nékik az Isten megtérést az igazság megismerésére, és
felocsudnának az ördög tőréből foglyokká tétetvén az Úr szolgája által az Isten akaratára (2
Tim. 2:23 skk). – (Nem hiábavalók az intelmek, bár az üdvösség kiválasztás dolga.) De
Ágoston
xx
* is rámutat arra, hogy mindkét dolgot hirdetni kell: mind Isten szabadon kiválasztó és
eleveelrendelő kegyelmét, mint az üdvösséges intéseket és tanításokat. (Vajon ki vagyunk-e
választva.) Nem értünk tehát egyet azokkal, akik Krisztuson kívül kérdezik, vajon öröktől fogva
ki vannak-e választva és mit határozott róluk Isten öröktől fogva. Mert az evangélium
prédikálását kell hallgatni és annak kell hinni és kétségtelennek kell tartani, hogy ha hiszel és
Krisztusban vagy, akkor kiválasztott vagy. Az Atya ugyanis eleveelrendelésének örök tanácsát,
ahogy azt az imént Pál apostolból (2 Tim. 1) kimutattam, Krisztusban tette számunkra
nyilvánvalóvá. Mindenekelőtt tehát azt kell tanítanunk és meggondolnunk, hogy az Atyának
mily nagy szeretete jelent meg irántunk Krisztusban; arra kell hallgatnunk, mit hirdet nekünk
maga az Úr napról napra az evangéliumban, hogyan hivogat mondván: Jöjjetek énhozzám
mindnyájan, akik megfáradtatok és megterheltettetek és én megnyugosztlak titeket (Máté 11:28).
Úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta, hogy valaki hiszen őbenne, el ne
vesszen, hanem örök élete legyen (Ján. 3:16). Valamint: A ti mennyei Atyátok nem akarja, hogy
egy is elvesszen e kicsinyek közül (Máté 18:14). – Krisztus tehát az a tükör, melyben
eleveelrendelésünket szemléljük. Ha közösségünk van Krisztussal és ő igaz hitben a miénk, mi
pedig az övéi vagyunk, akkor elég világos és erős bizonyságunk lesz arról, hogy be vagyunk írva 1
az élet könyvébe.
(Az eleveelrendelés kísértése.) Az eleveelrendeléssel kapcsolatos kísértésünkben, melynél alig
van más veszedelmesebb kísértés, vigasztaljon minket az, hogy Isten ígéretei egyetemesen
szólnak a hivőknek, mert maga mondja: Kérjetek és megadatik néktek. Mert aki kér, mind kap
(Luk. 11:9 sk). Továbbá az, hogy Isten egyetemes anyaszentegyházával így imádkozunk: Mi
Atyánk, ki vagy a mennyekben
xxi
* – és hogy a keresztség által beoltattunk a Krisztus testébe
xxii
*
és hogy az anyaszentegyházban gyakran tápláltatunk az ő testével és vérével az örök életre. Így
megerősítve Pál apostol utasítása szerint az a mi dolgunk, hogy félelemmel és rettegéssel vigyük
véghez a mi üdvösségünket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
AZ ÚR TRÓNJA
ÃTÃLKEZÃS
HÅ° AZ, AKI ELHÃV
BÅSÃGES KEGYELEM