Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gyülekezeti bibliaiskola - 11. alkalom
A Megváltó és a megváltás
Krisztológia (Krisztus személye és Krisztus váltságmunkája)
1. A bűn támadás a Szentháromság Isten belső harmóniája ellen
Isten belső harmóniája = szentség, igazságosság, szeretet
Isten szent (nincs benne bűn, gyűlöli a bűnt) – igazságos (ez a mérce) és szerető (teremtményeit boldoggá teszi)
Bűnbocsánat = nem eltekintés, hanem engesztelés
Kálvin – A Közbenjáró által Isten Atyánkká lesz
„Mivel az életből a halálban zuhantunk, nem lenne semmi hasznunk a Teremtő Isten ismeretéből, ha nem járulna hozzá a hit, amely Istent úgy állítja elénk, mint Atyánkat a Krisztusban.”
„Bizonyos, hogy az első ember bűnesete után Istennek semmiféle ismerete – Közbenjáró nélkül – nem volt elég ahhoz, hogy üdvösségre vezessen.”
„A törvény által előírt áldozatok által tisztán és világosan megtanulhatták már az ószövetségi hívők is, hogy üdvösséget sehol másutt ne keressenek, hanem csak a kiengesztelésben, melyet egyedül Krisztus vitt végbe.”
(Kálvin János: Tanítás a keresztyén vallásra)
Luther – Jézus Krisztus, Isten valóságos Fia, Urammá lett
„Hiszem, hogy Jézus Krisztus, Isten valóságos Fia, URAMMá lett." Mit jelent az, hogy "Urammá lett"? Azt, hogy megváltott engem bűntől, ördögtől, haláltól és minden nyomorúságtól. Azelőtt ugyanis nem volt sem uram, sem királyom, hanem a bűn és a vakság bilincseibe vert, halálraítélt fogoly voltam az ördög hatalmában.”
„Az "ÚR" szócska egyszerűen azt jelenti: "Megváltó", vagyis olyan valaki, aki az ördögtől Istenhez, halálból életre, bűnből igazságra vitt minket, és megtart ezekben.
„Hogyan és mivel történt ez a megváltás: mit fizetett, mennyit fáradt és vállalt Ő azért, hogy megnyerjen és uralma alá vonjon minket, vagyis, hogy emberré lett, a Szentlélektől és a Szűztől minden bűn nélkül fogantatott és született, hogy Úrrá legyen a bűnön; továbbá szenvedett, meghalt és eltemettetett, hogy eleget tegyen értem, és megfizessen azért, ami vétkem volt, nem arannyal, sem ezüsttel, hanem tulajdon drága vérével. Mindezt pedig azért, hogy URAMmá legyen. Hiszen ebből semmit sem tett önmagáért, rá sem szorult volna. Azután pedig feltámadt, elnyelte és legyűrte a halált, végül pedig mennybe ment és átvette az uralmat az Atya jobbján, hogy az ördög és minden hatalmasság Neki engedelmeskedjek, és lába elé boruljon, míg végül az ítélet napján, egészen elválaszt és elkülönít minket a gonosz világtól, az ördögtől, a haláltól, a bűntől.”
(Luther Márton: Nagy Káté)
2. Az ember tragédiáját a Tízparancsolat előre jelzi
A tízparancsolat olyan a számunkra, mint egy tükör. Diagnózis – Rm 3,9-12.
Reménytelen a helyzetünk, mert a bűn miatt átok alatt állunk – Gal 3,10.
Heidelbergi Káté:
3. KÉRDÉS: Honnan ismered meg a te nyomorúságod?
Isten törvényéből.
4. KÉRDÉS: Mit követel tőlünk Isten törvénye?
Megtanít arra minket Krisztus Urunk röviden Máté evangéliuma 22. részében:
Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből. Ez az első és nagy parancsolat. A második pedig hasonlatos ehhez: Szeresd felebarátodat, mint magadat. E két parancsolattól függ az egész törvény és a próféták.
5. KÉRDÉS: Megtarthatod-e tökéletesen mindezeket?
Semmiképpen nem; mert természet szerint hajlandó vagyok Isten és felebarátom gyűlölésére.
8. KÉRDÉS: Annyira megromlottunk-e, hogy a jóra egyáltalán alkalmatlanok vagyunk, minden gonoszra pedig hajlandók?
Bizonyára úgy van, hacsak a Szentlélek újjá nem szül bennünket.
3. Csak isteni megoldás lehetséges – ez a megváltás
A megoldás lényege: a bűn legyen megbüntetve – ezt diktálja Isten igazsága
Az ember kapjon lehetőséget a megmenekülésre – ezt diktálja Isten szeretete
A megváltást Isten már az Ószövetségben előkészítette (Pl. az áldozatok – Káin és Ábel áldozatától kezdve = Jn 1,29.)
Heidelbergi Káté:
12. KÉRDÉS: Mivel tehát Isten igazságos ítéletéből ideiglenes és örökké tartó büntetésre vagyunk méltók, miképpen szabadulhatunk meg a büntetéstől, és juthatunk ismét kegyelembe?
Isten azt akarja, hogy igazságosságának elégtétel adassék. Ezért nekünk tökéletesen meg kell fizetnünk, vagy saját magunk erejéből, vagy más által.
13. KÉRDÉS: Mi magunk képesek vagyunk-e a megfizetésre?
Semmiképpen nem, sőt inkább napról napra növeljük tartozásunkat.
14. KÉRDÉS: Hát bárki, aki csak teremtmény, megfizethet-e érettünk?
Egy sem. Először azért, mert Isten nem akar más teremtményt megbüntetni az ember bűnéért. Másodszor, mert teremtmény nem viselheti el Isten bűn ellen való örök haragjának súlyát, sem másokat attól meg nem szabadíthat.
15. KÉRDÉS: Milyen közbenjárót és megváltót kell tehát keresnünk?
Olyat, aki valóságos és igaz ember, mindazonáltal minden teremtménynél hatalmasabb,
azaz egyszersmind valóságos Isten is.
16. KÉRDÉS: Miért kell neki valóságos és igaz embernek lennie?
Mert Isten igazságossága megköveteli, hogy ugyanaz az emberi természet fizessen meg a bűnért, amely azt elkövette, márpedig aki maga is bűnös, másokért meg nem fizethet.
17. KÉRDÉS: Miért kell neki egyszersmind igaz Istennek is lennie?
Hogy istenségének erejéből Isten haragjának terhét, mint ember elhordozza, és nekünk az igazságosságot és az életet visszaszerezhesse és ajándékozhassa.
18. KÉRDÉS: Ki az a közbenjáró, aki egyben valóságos Isten és valóságos, igaz ember is?
A mi Urunk, Jézus Krisztus, akit az Atya tökéletes váltságunkra és igazságosságunkra ajándékozott nékünk.
4. A megváltás megvalósítója a Megváltó - Jézus Krisztus
Az ember helyett csak bűntelen ember szenvedhet
Ezért maga Isten lett emberré!
Krisztus istensége és bűntelensége fontos! (Ézs 9,5. / Rm 9,5. / Kol 2,9.)
Ez karácsony értelme és jelentősége
Kálvin – A testetöltés szükségessége
„Igen nagy fontossága van annak a számunkra, hogy az, aki Közbenjárónk lesz, egyaránt isten és ember legyen… Mert amikor vétkeink, melyek olyanok voltak köztünk és Isten között, mint valami felhő, teljesen elidegenítettek bennünket a Mennynek országától, azért senki, ha csak nem tartozott Istenhez, nem lehetett Szószólónk a békeségünk helyreállításában. De ki közeledhetett volna hozzá? Bizonyos, hogy reménytelen lett volna a helyzetünk, ha maga Isten fensége nem szállt volna le hozzánk, mivel nekünk nem állt módunkban felmenni Őhozzá.” (Kálvin János: Tanítás a keresztyén vallásra)
Kálvin – A Közbenjárónak valóságos Istennek és valóságos embernek kell lennie.
„A közbenjárónak az volta feladata, hogy visszahelyezzen bennünket Isten kegyelmébe, és hogy emberek fiaiból Isten fiaivá, a gyehenna örököseiből a Mennyek királysága örököseivé tegyen bennünket. Ki tehette volna ezt, ha Isten Fia ember Fiává nem lett volna, ha nem vette volna magára azt, ami a miénk volt, hogy ránk ruházza azt, ami az Övé volt, és ami természet szerint az övé volt, azt kegyelemből a miénké tegye?
(Kálvin János: Tanítás a keresztyén vallásra)
Kálvin – Az engesztelő áldozat szükségessége
„Krisztussal közös természetünk záloga az Isten Fiával való közösségünk. Isten a mi testünket felöltözve győzte le a bűnnel együtt a halált, hogy a győzelem és a diadal a miénk legyen. A testet, amelyet tőlünk vett, áldozatra szánt oda azért, hogy kiengesztelésével eltörölje vétkeinket és lecsillapítsa Atyánk jogos haragját.”
„A törvény alatt Krisztus képe az áldozatokban volt a nép elé állítva, hogy a hívőknek reménységük legyen, hogy Isten kegyelmes lesz hozzájuk, miután kiengesztelődött irántuk a bűneikért hozott engesztelés által. A vér kiontása ugyanis a kiengesztelésnek a jelképe (Zsid 9,22. – „…vér kiontása nélkül nincs bűnbocsánat.”).”
(Kálvin János: Tanítás a keresztyén vallásra)
Kalcedoni hitvallás:
„Követvén a szent atyákat, mindnyájan egybehangzóan kinyilvánítjuk, hogy egy és ugyanazon Fiút, a mi Urunk Jézus Krisztust valljuk, aki tökéletes az istenségben és aki tökéletes az emberi létben; aki valósággal Isten és valósággal ember, okos lélekből és testből való, egylényű az Atyával istenség szerint és ugyan egylényű velünk emberi lét szerint, mindenben hasonló hozzánk, kivéve a bűnt. Istenség szerint eleve az Atyától, emberi lét szerint pedig ugyan az utolsó napokban érettünk és a mi üdvösségünkért az istenszülő szűz Máriától született. Ugyanezt az egy Krisztust, aki Fiú, Úr, Egyszülött, két természetből összeelegyítetlenül, elválhatatlanul, oszthatatlanul, elkülöníthetetlenül valónak ismerjük el. Az egyesülés által semmiképpen sem töröltetett el a természetek különbözősége, sőt, inkább mindegyik természet megtartotta a maga tulajdonságát, és egy személybe és egy lényegbe egyesült, nem két személyre oszlott, vagy vált szét, hanem egy és ugyanazon Fiú és Egyszülött, Isten Ige, Úr Jézus Krisztus; amiképpen hajdan szólottak felőle a próféták, és amiképpen maga az Úr Jézus Krisztus tanított minket, és amit az atyák hitvallása előnkbe adta.”
Kálvin – Krisztus hármas tiszte (papi, próféta és királyi)
Heidelbergi Káté:
· 31. KÉRDÉS: Miért nevezzük Krisztusnak, azaz Felkentnek?
Azért, mert őt az Atya rendelte, és Szentlélekkel felkente a mi legfőbb prófétánkká és tanítónkká, ki nekünk a mi váltságunk felől Istennek titkos tanácsát és akaratát tökéletesen
kijelentette, és a mi egyetlenegy főpapunkká, ki az õ testének egyszeri áldozatával minket megváltott, és érettünk az Atya előtt könyörgésével szüntelenül közbenjár, és örökkévaló királyunkká, aki minket Igéjével és Szentlelkével kormányoz, és a nekünk szerzett váltságban oltalmaz és megtart.
5. Jézus földi élete = megváltás a földi, történelmi színpadon
Jézus szenvedésnek egyetlen logikus magyarázata, a Megváltó önként vállalt helyettes szenvedése.
A kereszt titka, hogy „Elvégeztetett”. (Jn 19,30.)
Heidelbergi Káté:
36. KÉRDÉS: Mi hasznát veszed Krisztus szentséges fogantatásának és születésének?
Azt, hogy ő minekünk közbenjárónk, aki ártatlanságával és tökéletes szentségével bűneimet, melyekben én fogantattam, Isten színe előtt elfedezi.
37. KÉRDÉS: Mit hiszel, mikor ezt mondod: szenvedett?
Azt, hogy ő földi életének egész idejében, különösen pedig a halálában, Istennek az egész emberi nemzet bűnei ellen való haragját testében-lelkében elhordozta, hogy szenvedésével mint egyetlenegy engesztelő áldozattal a mi testünket-lelkünket az örök kárhozattól megszabadítsa, és számunkra Istennek kegyelmét, az igazságot és az örök életet megszerezze.
39. KÉRDÉS: Nagyobb dolog-e az, hogy őt megfeszítették, mint ha másnemű halállal halt volna meg?
Bizonyára nagyobb: mert ebből vagyok bizonyos, hogy õ azt az átkot, amelynek terhe rajtam volt, magára vette; mert Isten a kereszthalált megátkozta.
6. Jézus Krisztus feltámadása a megváltás hitelesítése, mely jelzi:
· Isten Fia szenvedett (Rm 1,4.)
· Tökéletes volt az áldozata (Nem kell megismételni)
· A bűn legnagyobb testi büntetését, a halált legyőzte
Heidelbergi Káté:
45. KÉRDÉS: Mit használ nekünk Krisztus feltámadása?
Először, hogy az ő feltámadásával a halált meggyőzte, hogy minket részeseivé tehessen
az ő halálával szerzett igazságnak. Másodszor, az ő ereje minket is új életre támaszt. Harmadszor, Krisztus feltámadása a mi dicsőséges feltámadásunk biztos záloga.
A megváltásban az embernek semmi szerepe nem volt, a megváltásban az ember csak (hittel) elfogadó lehet!
A jegyzetet és az idézeteket összeállította és válogatta: Mészáros Zoltán, református lelkész
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megtérés és megigazulás
A Tízparancsolat ma (2.)
A Tízparancsolat ma (1.)