Igehirdetés: A kegyelem = Isten feltétel nélküli szeretete

Szeretettel köszöntelek!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 323 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 7 db
  • Blogbejegyzések - 296 db
  • Fórumtémák - 3 db

Üdvözlettel,

Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 323 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 7 db
  • Blogbejegyzések - 296 db
  • Fórumtémák - 3 db

Üdvözlettel,

Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 323 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 7 db
  • Blogbejegyzések - 296 db
  • Fórumtémák - 3 db

Üdvözlettel,

Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 323 fő
  • Képek - 278 db
  • Videók - 7 db
  • Blogbejegyzések - 296 db
  • Fórumtémák - 3 db

Üdvözlettel,

Üzenet - Református Igehirdetések gyűjteménye vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

network.hu

  A kegyelem = Isten feltétel nélküli szeretete

 

Olvasmány: Luk 15,11-32

„És útra kelve el is ment az apjához. Még távol volt, amikor apja meglátta őt, megszánta, elébe futott, nyakába borult, és megcsókolta őt.” Luk 15:20

 

Advent első vasárnapja van, a Krisztus várás ideje. Az utcákon megjelentek a karácsonyi díszek, a boltokban a csoki mikulások, karácsonyi ajándéktárgyak és dekorációk. Nyilvánvaló, hogy a kereskedelem számára a minél nagyobb profit elérése a cél, ezért igyekeznek minél korábban kirakni polcaikra a karácsonyi árukínálatukat. A reklámok és a média hatására aztán az embereket tényleg elkapja a karácsonyi bevásárlási láz. Mindenki igyekszik szerettei, barátai számára időben beszerezni az ajándékot.  A karácsonyt a szeretet ünnepének szoktuk nevezni, de a szeretet ünnepe alatt legtöbbször az ajándékozást értjük. Valóban erről kell, hogy szóljon a karácsony? Ajándékok nélkül már el sem tudjuk képzelni az ünnepet?

Keressük meg a gyökereket, s tegyük félre mindazt, ami az évszázadok alatt rárakódott erre az ünnepre, hogy az igazi lényeget megérthessük.

A karácsony az Isten szeretetének ünnepe. Nem rólunk szól a karácsony és nem is arról, hogy mi mit adunk egymásnak, mi hogyan szeretjük egymást, hanem arról, hogy Isten hogy szeret bennünket.

Hogy kicsoda a mi Istenünk, és hogy milyen az ő szeretete, arról beszél Jézus ebben a példázatban. Jézus úgy állítja elénk Istent, mint egy szeretetteljes édesapát, akinek a szíve kegyelemmel van telve.

Az advent idejét szoktuk a kegyelem idejének is nevezni. Nemcsak a minden évben újra eljövő karácsony előtt négy hétre értve, hanem inkább arra a nagy adventre gondolva, amely immár 2000 éve tart. A mi Istenünk hosszútűrő és kegyelemes ehhez a bűnben élő és romlott világhoz, időt adott, kegyelemi időt arra, hogy hozzá visszatérjünk, hogy keressük őt, amíg lehet. Ezen a ponton értjük meg, hogy mennyire adventi üzenete van a tékozló fiú példázatának. Az advent és a karácsony üzenete tehát Isten feltétel nélküli szeretetéről szól.

Hadd idézzek néhány sort Philip Yancey „Meghökkentő kegyelem” c. könyvéből: „Egy angliai vallási konferencián a világ minden tájáról érkezett résztvevők arra igyekeztek választ találni, hogy vajon mi teszi egyedivé a keresztyénséget. Sorra vették a lehetőségeket: talán a megtestesülés? Más vallásokban is előfordul, hogy az istenek emberi alakot öltenek. A feltámadás? A többi vallásban is olvashatunk a halálból való visszatérésről. Vitáztak, érveltek, míg valahonnan elő nem bukkant C.S: Lewis: - Mi ez a nagy hangoskodás? – kérdezte a terembe lépve. Amikor megtudta, miről diskurálnak a kollégák, azonnal rávágta: - Na, ez igazán egyszerű. Hát a kegyelem. A konferencia résztvevői némi gondolkodást követően végül rábólintottak Lewis válaszára. A gondolat, miszerint Isten szeretete ingyenesen, mindenféle feltétel nélkül elérhető számunkra, valóban ellentmondani látszik az ember ösztönös törekvésének. A buddhisták nyolc szakaszból álló útja, a karma hindu tana, a zsidók szövetsége, a muzulmánok szabályrendszere mind Isten tetszésének elnyerésére irányul. Egyedül a keresztyénség veszi a bátorságot, hogy Isten feltétel nélküli szeretetét hirdesse.”

1.     Az apai ház nyitott ajtaja Isten feltétel nélküli szeretetét hirdeti számunkra.

„Néhány nap múlva a fiatalabb fiú összeszedett mindent, elköltözött egy távoli vidékre…” (Lk 15,13). „Még távol volt, amikor apja meglátta őt, megszánta, elébe futott, nyakába borult, és megcsókolta őt” (Lk 15,20).

A történet bevezetéséből megtudjuk, milyen gyalázatos módon beszél és viselkedik a példázatbeli apával a fiatalabbik fiú. Jézus korában az volt a szokás, hogy az örökséget csak a családfő halála után lehetett elosztani. Ezért olyan vérlázítóan botrányos ennek az ifjabbik fiúnak a beszéde, amikor még az apja életében kikéri a vagyonból ráeső részt. Az ókori ember számára ez azt jelentette, mintha ma valaki azt mondaná az apjának: halj meg már végre, hogy enyém lehessen a vagyonod. Azt hiszem, nem sok olyan szülő van, aki ezek után a végrendeletében még bármit is hagyna az ilyen gyermekre. Az apával szemben oly méltatlanul viselkedő fiúval az apa mégis méltányosan cselekszik. Szíve és háza továbbra is nyitva van ifjabbik fia előtt. A fiú mindent megkap és mindent elvihet, az apa nem akarja erőszakkal visszatartani őt. A feltétel nélküli szeretet az, amelyik tiszteletben tartja a másik teljes szabadságát. Az igazi szeretet nem akarja megkötözni, magához láncolni a másikat, itt nincs semmilyen érzelmi zsarolás: „ha szeretsz, akkor velem maradsz”. Vagy az anyagiakkal való zsarolás: „ha velem maradsz, akkor majd neked adok mindent.”

Nem azért szeret Isten minket, mert megérdemeljük, mert mi olyan „jó fiúk” vagyunk, mert mi jobbak vagy különbek vagyunk, mint a többi ember. Az Isten szeretetét nem lehet megérdemelni, de ugyanakkor elveszíteni sem, mert Ő függetlenül a mi cselekedeteinktől és viselkedésünktől feltétel nélkül szeret minket!

A történet folytatásából kiderül, hogy amikor a minden vagyonát eltékozló fiú magába száll és elindul haza, akkor azt gondolja, hogy ott, mint fiú és örökös számára neki már nincs hely, de talán még szolgaként vagy béresként szolgálhat az apai ház mellett.

 A történet meglepő fordulata az, hogy a tékozló fiú előtt az apai ház ajtaja ugyanúgy nyitva áll most is, mint amikor elment. Az apa szeretetében nincs változás. Függetlenül attól, hogy miképpen viselkedik a fia, ő szereti. Ugyan azzal a szeretettel szereti akkor is, amikor még otthon van, akkor is amikor „messze vidékre távozott”, és akkor is, amikor „magába szállva” hazatér. Az apa szeretete nem feltételékhez kötött.

Jézus arról az Istenről beszél nekünk a példázatban Aki „… úgy szeretete a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.” (Jn 3,16). Ez az Isten az, aki a tékozló fiakat szereti, aki az ellene lázadó, őt gyalázó emberért Fiát áldozza fel. Aki már akkor szeretett, mikor mi még nem ismertük Őt, amikor még tékozló fiakként mesze voltunk Tőle. Ez az Isten az, aki nem érdemeink szerint bánik velünk, az Ő világában mindent eláraszt a kegyelem: a nap egyformán süt igazakra és hamisakra, egyformán ad áldást jóknak és gonoszoknak.

Az apai ház nyitott ajtaja azt jelenti, hogy Ő akkor is szeret, amikor mi távol vagyunk tőle. „Még távol volt, amikor apja meglátta őt, megszánta, elébe futott, nyakába borult, és megcsókolta őt”. Ez az apa sosem mondott le fiáról, hitte és remélte, hogy egyszer haza fog térni. Bár a fiú messze került az apai háztól, az apa szívébe mindvégig ott volt, az apa szívében nem változott az iránta érzett szeretet. A távolság és az elszakadás semmit sem változtatott az apa fia iránt érzet szeretetén.

Számomra egy teljesen új istenkép rajzolódik ki ebben a példázatban. Megvallom, hogy gyermekkorom istenképe egészen más volt. Talán azért is, mert sokszor elhangzott a családban ez a mondat: „ha rossz leszel, megbüntet a jóisten!” Ezt a „jóistent” pedig csak egy haragvó és büntető Istenként tudtam elképzelni, aki megbocsát, de nem szívesen, s csak akkor, ha földön csúszva esedezünk bűnbocsánatért. Ez a távoli és „menydörögő hangú” Isten az, akivel kapcsolatban csak félelem és a tisztelet jutott eszembe, de semmiképpen nem a szeretet.

 Jézus ezzel szemben egy olyan apáról beszél, aki a nyilvános megszégyenüléssel mit sem törődve kitárt karokkal rohan a családi vagyon felét elherdáló fia elé. Semmiféle számonkérés, kioktató prédikáció nem hangzik el, nem mondja még azt sem, hogy „remélem fiam egy életre megtanultad a leckét”.

Philip Yancey ezt írja: „A megbocsátás nem Isten részéről ütközik akadályba – „Még távol volt, amikor apja meglátta őt, megszánta” – hanem a mi részünkről. Isten mindig kitárt karokkal vár, mi vagyunk azok, akik elfordulunk tőle.”

2.                 Isten feltétel nélküli szeretete azt jelenti, hogy tiszta lappal kezdhetünk újra mindent.

„Az apa viszont ezt mondta a szolgáinak: Hozzátok ki hamar a legszebb ruhát, és adjátok rá, húzzatok gyűrűt a kezére, és sarút a lábára! Azután hozzátok a hízott borjút és vágjátok le” (Lk 15,22-23).

A hazatérő fiú jól tudja, hogy ő már idő előtt kikérve a vagyon ráeső részét elvesztette minden jogosultságát az apai háznál. Neki itt már semmihez sincs joga, legfeljebb béres lehet apja házánál. S ő nem is vár el mást, nem is számít másra és nem is kér mást: „Nem vagyok többé méltó, hogy fiadnak nevezzenek, tégy engem olyanná, mint béreseid közül egy.” (Lk 15,19). Így gondolkozunk mi emberek: mindennek van ára és mindennek van következménye. Aki eljátszotta a bizalmat, abban már nem fogunk többé feltétel nélkül megbízni. A szeretetünk is általában korlátozott, feltételekhez szabott: szeretlek, ha te is szeretsz, szeretlek, ha kapok tőled valamit, szeretlek, ha jól viselkedsz, szeretlek, ha megérdemled.

Az apa azonban nem béresként, nem szolgaként fogadja vissza fiát, hanem úgy, hogy visszahelyezi korábbi állapotába. A díszruhába való öltöztetés és a gyűrű, valamint az ünnepi lakoma, mind annak jele, hogy a „tékozló” most mindent visszakap, hivatalosan is deklaráltatik, hogy ő ennek az apának a fia, és a ház urának örököse. Fiúvá való visszafogadtatása arra is feljogosítja, hogy ismét részestárs legyen az apai vagyonban. Ez az, ami az idősebb testvér számára felfoghatatlan és „vérlázítóan” botrányos. Az emberi logika és józanész számára a kegyelem mindig vérlázítóan botrányos. A kegyelmet nem ismerő világban minden az érdemek szerint van. Ezt fogalmazzák meg az idősebb fiú szavai: „Látod hány esztendeje szolgálok neked, soha nem szegtem meg parancsodat, és te sosem adtál nekem még egy kecskegidát sem, hogy mulathassak barátaimmal. Amikor pedig megjött ez a te fiad, aki parázna nőkkel tékozolta el vagyonodat, levágattad neki a hízott borjút.” (Lk 15,29-30). Az idősebb fiú magát tartja a „jófiúnak”, aki megérdemli az apa szeretetét, mert úgy gondolja, hogy az apa minden parancsát megtartotta, minden elvárásnak igyekezett eleget tenni, ő megérdemli a hízott borjút, de „ez te fiad” ez nem.

Úgy gondolom, hogy Jézus azért mondja el a tékozló fiú példázatának végén ezt a részletet az idősebb bátyról, hogy kimozdítson bennünket a kegyetlen, „szemet szemért, fogat fogért” világunkból, és bevezessen minket Isten végtelen kegyelemének, feltétel nélküli szeretetének világába. Óvodáskorunktól fogva azt tanuljuk, hogyan boldoguljunk a kegyetlen világban: ki korán kell, aranyat lel, a szépségért meg kell szenvedni, semmit sem adnak ingyen, állj ki a jogaidért, azt kapod, amit megérdemelsz. Ismerjük jól ezeket a szabályokat, hiszen ezek határozzák meg az életünket.

Ám, ha igazán őszinték vagyunk, akkor az evangélium üzenete eljuthat a szívünkig, hogy felismerjük és bevalljuk annak tényét, hogy mi sem azt kaptuk, amit megérdemeltünk volna. Valójában büntetést érdemeltünk volna, de megbocsátást kaptunk, haragot érdemeltünk volna, de szeretetet kaptunk. Szigorú feddés, és térden csúszó bocsánatkérés lett volna a részünk, mégis inkább Isten pompásan terített asztalához vagyok hivatalosak.

Isten feltétel nélküli szeretete tehát arról szól, hogy tiszta lappal kezdhetünk újra mindent. A megbocsátás azt jelenti, hogy Mennyei Atyánk a fiúságunkba helyez vissza, vagyis Isten gyermekeiként örökösei lehetünk az Isten országának

Hisszük-e ezt? Tudunk-e így bízni az ő feltétel nélküli szeretetében, kegyelmében? Egy súlyos alkoholfüggőséggel küzdő ember mondta egyszer: „Én ugyan változatlanul hiszek Istenben, csakhogy nagyon jól tudom: ő már nem hisz bennem.” Sajnos sokan élik így az életüket, az ismételt kudarcok, az elveszett remény, a méltatlanság érzése annyira letaglóz bennünket, hogy csigaházunkba húzódunk, amely szinte áthatolhatatlan a kegyelem számára.

Az a csodálatos jó hír, hogy Isten még hisz bennünk! Hisz abban, hogy valóban megváltozunk, új életet kezdünk, más emberré lehetünk. Különben miért fogadná vissza a példázatbeli apa a tékozló fiát. A karácsony üzenete: Isten a számára legdrágábbat, az ő egyszülött Fiát adta értünk, mert hisz bennünk.

A szociálpszichológusok kitaláltak egy elméletet, az úgynevezett „tükrözött én” elméletet, eszerint az ember olyanná válik, amilyennek a hozzá legközelebb álló – vagy számára legfontosabb – személy, pl. felesége, szülei, vagy főnöke látja. János apostol az evangéliumban sehol nem nevezi nevén magát, csak így vall magáról: „a tanítvány, akit Jézus szeretett.” Milyen jó lenne, ha mi is őszintén ki tudnánk mondani ezt a mondatot: az vagyok, akit Isten szeret.

            Az advent ideje, kegyelmi idő, amely Istennek hosszútűrő szeretetét hirdeti a számunkra. Ismerjük fel a karácsony üzenetének lényegét Isten feltétel nélküli szeretetében, kegyelmében. Engedjük, hogy a kegyelem légköre formálja át szívünket, hogy a kegyelem légköre hathassa át környezetünket, embertársainkhoz való viszonyunkat.

Hermann Gmeiser írja a kegyelemről: „Valójában mi a jó ebben a világban? Azt hiszem, a jó: többet tenni, mint amennyit tenni kell; többet tenni, mint amennyiért fizetnek; többet tenni, mint amennyit elvárnak tőlünk! Valahányszor többet tesznek az emberek egymásért, mint amennyit tenniük kellene, csoda történik! Ez a legtöbb a kegyelem, amit ember adhat az embernek. Hiszen az Isteni kegyelem is az, amit Isten az embereknek meg nem érdemelten ajándékoz! Ámen.

Címkék: igehirdetés

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

Köszönöm!
Nagyon értékes hozzászólás volt!
A többiek számára is igyekszem hozzáférhetővé tenni, a honlapon.
üdv. m.z.

Válasz

Bán Gita üzente 13 éve

C.H. Spurgeon egy alkalommal azt mondta, hogy "a kálvinizmus maga az evangélium". Ez alatt nem azt értette, hogy csak a kálvinisták hirdetik az evangéliumot, vagy hogy mindaz, ami történetileg a kálvinizmushoz kapcsolódik, az evangéliumnak is része. Spurgeon nem ekkleziológiai, hanem szoteriológiai értelemben volt kálvinista. Vagyis nem a kálvinizmus egyházias megvalósulását, hanem a kálvinizmusnak az üdvösséggel kapcsolatos teológiai hagyományát tartotta az evangélium legtisztább kifejtésének.

A kálvinizmus öt pontja a 17. századi dordrechti zsinaton született, mint a Biblia kegyelemről szóló tanításának egy megfogalmazása. Az öt pont eredetileg nem összefoglalás, hanem reakció volt. A zsinat az arminiánusok öt pontját cáfolta meg másik öt pontban; a dordrechti zsinat öt pontja azóta mégis a kálvini teológia összefoglalásaként vált ismertté. Ez nem is olyan nagy baj, hiszen ezek a pontok rávilágítanak azokra a határvonalakra, melyek az egyedül kegyelemből való üdvösséget elválasztják a megváltás olyan értelmezéseitől, melyek a kegyelmet és az emberi érdemeket együtt tüntetik fel a megváltás okaiként. Spurgeon szerint az arminiánusok öt pontja a szabad akaratról, a kálvinizmus öt pontja viszont a szabad kegyelemről szól.

1. Teljes romlottság. Az ember a bűneset óta annyira rabjává vált a bűnnek, hogy Isten újjászülő kegyelme nélkül nem képes Isten tetszésére élni, és nem képes válaszolni sem az evangélium hívására. Az emberben tehát nincs meg a természetes képesség a hitre sem, a hit Isten különleges kegyelmi ajándéka a bűnösnek.

2. Feltétel nélküli kiválasztás. Mivel minden ember rabja a bűnnek, és magától nem képes Istent választani, Isten maga választ ki embereket az üdvösségre. Ennek nem bennünk, hanem Benne van az oka. Nem azért választ ki az üdvösségre, mert valami jót lát bennünk, vagy mert előre látta, hogy mi Őt fogjuk választani, hanem azért, mert megkönyörült rajtunk. Választásában nincs személyválogatás, vagyis a kiválasztásnak nincs semmilyen bennünk lévő feltétele.

3. Korlátozott megváltás. Isten kegyelme Krisztus halála által lehet a miénk. Amikor Krisztus meghalt bűnösökért, ő nem általánosságban halt meg értük, hogy később derüljön ki számára, kik is azok, akiket megváltott (illetve lesz-e egyáltalán ilyen), hanem konkrétan azokért halt meg, akiket Isten a világ teremtése előtt neki adott. Az ő számukra nem csak lehetővé tette az üdvözülést, de halálával garantálta is azt.

4. Ellenállhatatlan kegyelem. Ha Isten pusztán csak hívást intézne a bűnös emberhez, az ember teljes romlottsága miatt ellenállna ennek a hívásnak. Ahhoz, hogy Isten kegyelme célba érjen, ellenállhatatlanul kell hívnia a bűnöst. Az ellenállhatatlan kegyelem Istennek az a belső hívása, mellyel újjászül és hitet ajándékoz az ellene lázadó bűnösnek.

5. Mindvégig való állhatatosság. Azok, akik valóban újjászülettek és hitre jutottak, mindvégig meg is maradnak ebben az állapotban. Isten nem végez félmunkát: mindazokat, akiket Jézus követőjévé tett, meg is őrzi a dicsőségbe vezető úton.

A kálvinizmus öt pontja tehát úgy beszél az emberekről, mint akik Isten kegyelme nélkül teljesen ki vannak szolgáltatva saját szívük bűnös indulatainak; Istenről pedig úgy, mint aki képes megmenteni bűnös embereket, és ezt újból és újból meg is teszi. Az irányítást viszont Isten nem adja soha az ember kezébe: a kegyelem mindig szabad, szabad még az emberi szabad akarattól is. Az evangéliumnak ez az értelmezése megalázza az embert, és megdicsőíti Istent. Soli Deo gloria – mondja Kálvin.

Válasz

Bán Gita üzente 13 éve

Igyekezzünk Testvéreim! Amíg tart ez a kegyelmi idő...

Válasz

[Törölt felhasználó] üzente 13 éve

"Az advent ideje, kegyelmi idő, amely Istennek hosszútűrő szeretetét hirdeti a számunkra. Ismerjük fel a karácsony üzenetének lényegét Isten feltétel nélküli szeretetében, kegyelmében. Engedjük, hogy a kegyelem légköre formálja át szívünket, hogy a kegyelem légköre hathassa át környezetünket, embertársainkhoz való viszonyunkat."
Van tennivaló a lelki életben is. Adja Isten hogy méltó módon tudjunk készülni a karácsonyra, az Úr érkezésére. Ámen.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu